Ostatnie tygodnie w dobie trwającej na całym świecie pandemii koronawirusa są czasem wytężonej pracy dla służb ratunkowych i medycznych, ale również dla psychologów pracujących w Podbeskidzkim Ośrodku Interwencji Kryzysowej w Bielsku-Białej. Trzy linie telefoniczne, gdzie można uzyskać wsparcie czynne są przez całą dobę. Dla osób niedosłyszących przygotowano możliwość rozmowy z psychologiem za pomocą SMS.

Małgorzata Malinowska, dyrektor POIK w Bielsku-Białej przyznaje, że w ostatnich dniach skończyły się telefony z pytaniami informacyjnymi na temat koronawirusa, a rozpoczęły typowe rozmowy, podczas których udzielane jest wsparcie psychologiczne. - Mamy książkę, w której prowadzimy ewidencję przeprowadzonych rozmów. Ze względu na liczbę telefonów teraz od tego odstąpiliśmy - słyszymy.

- Pomagamy w różnych sprawach. Wsparcie udzielane jest osobom, które doświadczają kryzysu i stresu związanego z obecną sytuacją epidemiologiczną, jak również kontynuowane jest wsparcie wobec osób, które pozostają w kryzysie życiowym z innych powodów - tłumaczy Małgorzata Malinowska, która jest pełna podziwu dla zespołu psychologów pracujących w POIK. - Nikt nie skorzystał ze zwolnienia, wszyscy pracujemy i pomagamy jak tylko potrafimy najlepiej.

Dyrektor Malinowska radzi, by każdy z nas poświęcił dziś wolny czas na rozmowy z rodziną i wspólne aktywności. - Świetnym pomysłem jest granie w gry planszowe. Nie możemy spotykać się ze znajomymi, ale mamy media społecznościowe, więc korzystajmy z nich. Jeśli mamy dużo wolnego czasu, to może warto nadrobić zaległości i wykonać telefon do zapomnianego przyjaciela. Wspaniałe możliwości daje nam też internet. Obecnie za pośrednictwem sieci można zwiedzać wirtualne muzea - mówi szefowa POIK.

Podbeskidzki Ośrodek Interwencji Kryzysowej przez siedem dni w tygodniu świadczy całodobowo pomoc psychologiczną i jest przygotowany do pracy polegającej na:
- udzielaniu podstawowych informacji na tematy związany z pandemią,
- świadczeniu pomocy psychologicznej na terenie placówki,
- przekazywaniu odpowiednim służbom zgłoszeń od osób starszych lub samotnych dotyczących udzielenia im niezbędnej pomocy (kupno leków i artykułów spożywczych),
- zdalnym wsparciu psychologicznym poprzez trzy linie telefoniczne (tel. 33 814 62 21, 33 811 99 00 i 33 192 88), aplikację Messenger, Skype (wideorozmowy) oraz linię SMS dla osób niedosłyszących (530 560 611). Istnieje również możliwość kontaktu poprzez pocztę elektroniczną: [email protected].

Bartłomiej Kawalec