Planowane zmiany w rozkładach jazdy. Rewolucja w komunikacji publicznej?
Rozkłady jazdy autobusów bielskiego Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego czekają gruntowne zmiany. Prace nad optymalizacją siatki połączeń rozpoczęły się już w Miejskim Zarządzie Dróg, który do końca marca ma zaprezentować pierwsze propozycje. Procedura zakłada przeprowadzenie konsultacji społecznych. Wszystko dlatego, aby działalność MZK, zgodnie z deklaracjami prezydenta Jarosława Klimaszewskiego, była przyjazna dla mieszkańców Bielska-Białej.
- Dokonana szczegółowa analiza stanu istniejącego wskazuje na konieczność wprowadzenia zmian w kierunku lepszego dostosowania oferty przewozowej do potrzeb pasażerów oraz oczekiwań mieszkańców - mówi Szymon Oleksiuk zastępca dyrektora ds. transportu w MZD, gdzie w porozumieniu z MZK przystąpiono do prac związanych ze zmianą siatki połączeń autobusowych.
Aby autobusy nie jeździły stadami
Podstawowym założeniem dla obecnie opracowywanych zmian w komunikacji publicznej w Bielsku-Białej jest poprawa efektywności sieci transportowej poprzez lepsze skoordynowanie linii autobusowych. Zmiany mają polegać m.in. na synchronizacji linii na głównym ciągu komunikacyjnym biegnącym od Cieszyńskiej przez Piastowską, 3 Maja i dalej do Partyzantów.
Aby usprawnić komunikację miejską, konieczne jest opracowanie koordynacji obszarowej rozkładów jazdy na terenie poszczególnych rejonów transportowych - na osiedlach Złote Łany/Langiewicza, Karpackie/Beskidzkie, Lipnik, Wapienica oraz Sarni Stok, a także optymalizowanie rozkładów jazdy (częstotliwości kursowania) przy jednoczesnym zachowaniu dużej liczby połączeń bezpośrednich.
Likwidacja linii lub tras
Jak dowiedział się portal, konieczne są zmiany w przebiegu linii, a w niektórych przypadkach ich połączenie (linie najmniej efektywne). Przewiduje się przyjęcie wariantowości dla proponowanych rozwiązań, jak również etapowość wprowadzania zmian ze względu na duże inwestycje drogowe - modernizację ul. Krakowskiej i Żywieckiej oraz przebudowę Cieszyńskiej.
- Dzięki wprowadzeniu równego taktu w rozkładach jazdy linii oraz skoordynowaniu ich ze sobą powinna wzrosnąć odczuwalna częstotliwość kursowania autobusów na wspólnych odcinkach - deklaruje dyrektor Szymon Oleksiuk. Nasz rozmówca podkreśla jednak, że wprowadzenie reorganizacji w komunikacji publicznej wiąże się z pewnymi ograniczeniami.
Konsultacje zmian w rozkładach
- Kluczowym problemem jest trudna sytuacja na rynku pracy w grupie zawodowej kierowców i możliwość ich pozyskania przez MZK - słyszymy. Jak poinformowano nas w MZK, na koniec 2018 roku w zakładzie było niespełna 12 wakatów na stanowisku kierowcy. W tym czasie miejski przewoźnik zatrudniał 314 kierowców, co daje 312,5 etatu (na koniec 2017 było to odpowiednio 328 kierowców i 319 etatów). Optymalne zatrudnienie dla realizacji zmian wynosi 324 etaty.
Przewiduje się, że propozycje zmian w zakresie organizacji komunikacji publicznej w Bielsku-Białej będą poddane „wielopłaszczyznowym konsultacjom społecznym z wykorzystaniem szerokiego spektrum narzędzi komunikacyjnych”. Jak zapewnia dyrektor Oleksiuk, założenia rozwiązań systemowych (modeli) zostaną zaprezentowane do końca pierwszego kwartału 2019.
Bartłomiej Kawalec
Oceń artykuł:
86 30Dziennikarz portalu bielsko.biala.pl
Komentarze 89
- dostosowanie rozkładów jazdy tak, aby wyeliminować sytuacje, gdy autobusy jadą stadami;
- wprowadzenie biletu 20-minutowego o stałej cenie (bez opcji ulgowej), np. 1,50 zł;
- zmiana nazw przystanków - odejście od nazw dwuczłonowych i kuriozalnych (np. Bestwińska Piekarnia, Andersa Wzniesienie ???);
- wprowadzenie karty miejskiej z możliwością doładowywania biletów online.
Racja. Zatem inny przykład: "Hałcnowska Stolarnia". Oficjalnie miasto 180-tysięczne, a jednak mentalnie ...
Na jakiej zasadzie miałyby powstać nazwy jednoczłonowe? Czy bierzemy po prostu nazwę najbliższej bocznej uliczki? "Czorsztyńska" brzmi ładnie, ale gdzie to jest? Przypuszczam, że nazwy zwyczajowe nie wchodzą w rachubę, bo przecież oberwało się "Wzniesieniu" na Andersa. Jak więc to będzie? :D
1 Linia 11 przez Złote Łany wariant 1 Lenartowicza -Łagodna -Złotych Kłosów -Dojazdowa -Górska
Wariant 2 Łagodna -Złotych Kłosów -Dojazdowa -Górska
Uzasadnienie Takie osiedle jak Złote powinny mieć dwie linie które jadą częściej niż raz czy dwa na godzinę .
2 Linia nr 9 kursy z częstotliwością linii 11 zmiana polega na tym że skręca z ul Żywieckiej w Górską i dalej jak linia 11 .Okres letni mały autobus mógłby dojechać na przegibek , obecnie bez auta trudna sprawa .
3 Można pomyśleć o linii weekendowej do hali sportowej przez największe osiedla .
Niektórzy to nie potrafią zrozumieć zasadności zmian a tylko narzekają, że wszystko jest źle. Nie robią nic to źle a gdy coś robią to też źle. Nigdy nie dogodzi. Komunikaty o zmianach zawsze dużym wyprzedzeniem, ale zawsze nagle mówienie, że nic nie wiedział jeden z drugim i że to bez sensu.
kolejny temat rozkłady sa robione na wyrost, jest albo zbyt duzo czasu i trzeba jechac 20 na godzine i jeszcze później stać w zatoce , a poźniej za mało czasu a na pętli przyjazd odjazd albo 3 min przerwy a gdzie czas na ubikacje, rozprostowac kości czy napić się herbaty? na raz jedzie 4 z 28 , 10 z 57 itp iid.... albo poł godziny przerwy przez zjazdem na baze, kto to wymyśla? Swego czasu nawet był w zimie problem żeby nalali płyn do spryskiwaczy...
Klauzula informacyjna ›