MZK do likwidacji. Rezygnacja z tekturowego miesięcznego?
Nawet 3 mln zł w przyszłym roku i cztery razy tyle w 2020 roku powinno znaleźć się w budżecie Bielska-Białej, by zrealizować jeden ze sztandarowych projektów zwycięzcy wyborów prezydenckich. Jarosław Klimaszewski zapowiedział, że od września 2019 dzieci i młodzież oraz seniorzy będą za darmo podróżować komunikacją miejską. W kolejce czeka pomysł wspólnego biletu z bielskim PKS oraz rezygnacja z archaicznych tekturek będących dotąd biletem miesięcznym.
- Wprowadzimy bezpłatne przejazdy autobusowe dla dzieci i młodzieży (do końca studiów - 26 lat) oraz dla mieszkańców powyżej 65 lat. To już w przyszłym roku. Końcowy przystanek na tej linii: bezpłatna komunikacja miejska dla wszystkich mieszkańców Bielska-Białej nie będzie „pustą obietnicą w pełnym autobusie”. Znam efekt budżetowy takiej decyzji i wiem, jak poważnie musimy się do tego przygotować. Ale przygotowania rozpoczynamy - zapowiadał w kampanii Jarosław Klimaszewski.
MZK do likwidacji
Według naszych informacji, deklaracja z kampanii będzie zrealizowana już w przyszłym roku. Jesienią 2019 kilkadziesiąt tysięcy bielszczan ma otrzymać uprawnienia do bezpłatnych przejazdów autobusami MZK. Tylko w przyszłym roku darmowa komunikacja miejska dla dzieci, młodzieży szkolnej oraz seniorów powyżej 65. roku życia będzie kosztować 3 mln zł. W kolejnym roku nakłady maja być czterokrotnie wyższe.
Aby można było spełnić obietnicę wyborczą, trzeba zlikwidować Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej w jego obecnej formie jako zakład budżetowy gminy. Prezydent miasta za zgodą Rady Miejskiej powoła do życia spółkę prawa handlowego, która przejmie obowiązki w zakresie komunikacji miejskiej na terenie Bielska-Białej.
Dzięki temu gmina będzie mogła przekazywać spółce większe środki (co umożliwi realizację projektu darmowej komunikacji dla młodzieży i seniorów) oraz pojawi się większa swoboda w kształtowaniu cen i rodzajów biletów. Na tym przewoźnik nie powinien jednak poprzestać.
Bielska Karta Miejska jako bilet?
W nowoczesnym mieście z rozwijającą się komunikacją miejską nie może być tekturowych biletów miesięcznych! Jeśli chcemy równać do bogatszych i większych miast, należy jak najszybciej wprowadzić elektroniczną kartę z zakodowanym biletem komunikacji miejskiej. To standard nie tylko w Warszawie, Wrocławiu czy Bydgoszczy, ale nawet w Kielcach porównywalnych pod względem budżetu do Bielska-Białej.
W Bielsku-Białej od 2014 roku dostępna jest tzw. Karta Miejska, ale jej potencjał jest niewykorzystany w zakresie komunikacji zbiorowej. Podczas jednej z konferencji prasowych przed wyborami zwracał na to uwagę Janusz Buzek. Jego zdaniem, karta jest słabo spopularyzowana wśród mieszkańców, którzy wykorzystują ją głównie jako kartę rabatową. - Nie jest powiązana z usługami transportowymi i parkingowymi - mówił kilka miesięcy temu Buzek, który teraz został radnym.
W kampanii wyborczej Jarosław Klimaszewski zapowiedział „rozwój i promocję Karty Miejskiej”, ale nie pod względem jej wykorzystania w komunikacji miejskiej. - Karta Miejska to projekt, który ruszył już dawno temu i zawiera atrakcyjne zniżki i rabaty dla mieszkańców. Niestety, projekt nie doczekał się na razie dobrej promocji wśród bielszczan i wielu z nich nie wie, co Karta Miejska może im zaoferować. Czas to zmienić - pisał w swoim programie wyborczym.
Wspólny bilet MZK, PKS i KŚ?
Za pomocą elektronicznego nośnika z pewnością dużo łatwiej byłoby wprowadzić wspólny bilet na usługi MZK, PKS w Bielsku-Białej oraz Kolei Śląskich. Entuzjastą tego pomysłu jest wójt gminy Jaworze, będący równocześnie prezesem Beskidzkiego Związku Powiatowo-Gminnego, który na terenie powiatu bielskiego odpowiada za organizację transportu zbiorowego.
- Jak najbardziej jestem za takim rozwiązaniem i prowadzeniem tego typu rozmów. Zresztą, mówiłem i pisałem już o tym kilka miesięcy temu. Obiema rękoma podpisuję się pod podjęciem tego wyzwania z miastem Bielskiem-Białą i prezydentem Jarosławem Klimaszewskim - podkreśla wójt Radosław Ostałkiewicz.
Podobny standard ułatwiający życie mieszkańcom i zachęcający do korzystania z komunikacji zbiorowej wprowadzono właśnie na Śląsku. Tam w sprzedaży dostępny jest już bilet uprawniający do nieograniczonej liczby przejazdów na terenie Katowic pociągami Kolei Śląskich oraz autobusami i tramwajami w ramach Komunikacyjnego Związku Komunalnego GOP. Bilet wkrótce dostępny ma być na Śląskiej Karcie Usług Publicznych.
Bartłomiej Kawalec
Oceń artykuł:
116 30Dziennikarz portalu bielsko.biala.pl
Komentarze 145
Szanowny Panie widać, że nie ma Pan dzieci lub wnuków. Może to i dobrze.
jeżeli przystanek linii 20 jest na trasie W-Z, a następny dopiero na Michałowicza;
jeżeli przystanek linii 15 jest na Lwowskiej-Krakowskiej, a następny dopiero na Piłsudskiego;
jeżeli na Cieszyńskiej od Rynku do Hulanki jest raptem jeden przystanek na Os. Słonecznym;
jeżeli przykładów takich można mnożyć... to ja i moje chore nogi autobusami jeździć nie będziemy.
zatrudnic ukrainców za 2200 tak to widze jako zwolennik platformy
Jednym słowem przesiadka do autobusów i do kolei spowoduje, że nie będzie czym jeździć, po czym jeździć i za co jeździć transportem publicznym. Do tego zabraknie jakieś 80% środków na służbę zdrowia więc nawet nie będzie za co się leczyć.
Bardzo ciężko u młodzieży ostatnio z myśleniem. Chyba pogląd, że pokolenie milenialsów trochę odstaje intelektualnie od poprzednich pokoleń może być słuszny.
Może nie tyle za duże co rozwijają się za gwałtownie i w sposób niekontrolowany i całkowicie chaotyczny.
Deweloperka nadzióbie obiektów, a potem nagle się okazuje, że nie ma jak do nich dojechać, nie ma jak ich ogrzać, do najbliższego przedszkola, szkoły czy Biedronki trzeba jechać wiele kilometrów, nie ma terenów zielonych, które wyłapywały by zanieczyszczenia powietrza, zaburzona jest wentylacja miast i inne takie kwiatki.
Niestety obecne promowanie komunikacji publicznej jako remedium na te problemy to takie trochę fastrygowanie prujących się miast - to brnięcie w ten sam sposób myślenia i postępowania który doprowadził do tej sytuacji. Tu sfastrygujemy i jakoś to będzie.
Klauzula informacyjna ›