Za 3750 zł brutto. Poważne braki kadrowe w MZK
![Za 3750 zł brutto. Poważne braki kadrowe w MZK](/userdata/aktualnosci/36996/152053693680216800.jpg)
Czy jesienią w Bielsku-Białej nastąpi „stopniowe ograniczanie zadań przewozowych na liniach autobusowych”? Taką możliwość kreśli wiceprezydent Lubomir Zawierucha, który poinformował, że MZK boryka się z brakami kadrowymi, a „problem jest poważny”. Średnia wieku kierowcy w tym przedsiębiorstwie przekracza 45 lat, a tylko w br. na emeryturę odejść może siedemnastu kierowców.
O problemach kadrowych w Miejskim Zakładzie Komunikacyjnym w Bielsku-Białej zrobiło się głośno po tym, gdy prezydent Jacek Krywult na styczniowej sesji Rady Miejskiej wyznał, że „mamy problem utrzymania linii tych, które są”. Prezydent miasta odniósł się w ten sposób do prośby mieszkańców o zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów na linii nr 27 z Lipnika Dolnego na osiedle Sarni Stok.
Kursów prawa jazdy nie finansują
Szczegóły pojawiły się w pisemnej odpowiedzi na interpelację, pod którą podpisał się wiceprezydent Lubomir Zawierucha. - MZK boryka się z brakami kadrowymi w grupie zawodowej kierowców. Problem ten jest na tyle poważny, że o ile nie będzie możliwości zatrudnienia kierowców w miejsce odchodzących na emerytury, to w drugiej połowie 2018 należy liczyć się z koniecznością stopniowego ograniczania zadań przewozowych na liniach autobusowych - precyzował urzędnik.
Czy sytuacja kadrowa miejskiego przewoźnika jest rzeczywiście zła? Odpowiedzi na to pytanie szukaliśmy w MZK, gdzie poinformowano portal, że obecnie przedsiębiorstwo zatrudnia ok. 320 kierowców autobusów. Do zapewnienia codziennej obsługi komunikacyjnej Bielska-Białej w dni robocze potrzebnych jest 233 pracowników. Mniej więcej połowa tej liczby pracuje w soboty, a ok. 88 osób kieruje miejskimi autobusami w niedzielę oraz dni świąteczne.
Zapytaliśmy również czy w związku z brakami kadrowymi w firmie rozważano możliwość sfinansowania kandydatom na kierowców kursu prawa jazdy kat. D wraz z kwalifikacją na przewóz osób, którego koszt byłby później potrącany pracownikowi z pensji. Takie działania prowadziło w ub. roku łódzkie MPK, które również zmaga się z problemem braku pracowników. - MZK nie finansuje kursów prawa jazdy - usłyszeliśmy.
Płaca nie odbiega od średniej
Nie wiadomo również ilu kierowców planuje zatrudnić firma podczas trwającego od kilku tygodni naboru. Gdy o to zapytaliśmy, usłyszeliśmy, że „MZK nie prowadzi akcyjnie naboru kierowców - zatrudnia ich systematycznie, w każdym miesiącu roku, wykorzystując bieżącą podaż rynku pracy”. Faktem jednak jest, że tylko w tym roku na emeryturę odejść może siedemnastu kierowców. Średnia wieku pracowników pracujących na liniach przewozowych wynosi ok. 46 lat.
Jakie są przeciętne zarobki kierowcy MZK? Jak zapewniono nas w firmie, „płace kierowców nie odbiegają od średnich krajowych pensji w komunikacji miejskiej, które oscylują wokół 3750 zł brutto”. Dodatki płacowe wynikają wprost z przepisów prawa pracy oraz z Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy. Jest to tzw. trzynastka oraz bilet wolnej jazdy dla kierowców i członków ich najbliższej rodziny.
Bartłomiej Kawalec
![google_news google_news](/images/google_news.jpg)
Oceń artykuł:
26 19![](/userdata/autorzy/9/150930539754053300_.jpg)
Dziennikarz portalu bielsko.biala.pl
Komentarze 106
![Avatar](/images/comment-avatar-default.png)
To odpowiedzialna praca i myśleć że kobieta na kasie d biedronce już ma lepsze wynagrodzenie podziwiam tych wszystkich panów którzy za takie pieniądze są w stanie jeszcze pracować u nic z tym nie robią zero szacunku do własnej osoby jak tak dalej pójdzie to chętnych nie będzie minimum jakie powinien zarobić kierowca i nie ważne jakie ma doświadczenie i jak długo wykonuje już ten zawód to na rękę 7000-9000 tys to uczciwa płaca tym bardziej że u naszych sąsiadów ceny życia są niższe jak w pl a takie są zarobki
![Avatar](/images/comment-avatar-default.png)
![Avatar](/images/comment-avatar-default.png)
![Avatar](/images/comment-avatar-default.png)
Polecam.
![Avatar](/images/comment-avatar-default.png)
![Avatar](/images/comment-avatar-default.png)
![Avatar](/images/comment-avatar-default.png)
![Avatar](/images/comment-avatar-default.png)
![Avatar](/images/comment-avatar-default.png)
![Avatar](/images/comment-avatar-default.png)
![Avatar](/images/comment-avatar-default.png)
![Avatar](/images/comment-avatar-default.png)
![Avatar](/images/comment-avatar-default.png)
![Avatar](/images/comment-avatar-default.png)
![Avatar](/images/comment-avatar-default.png)
lepiej do fabryki iść od po. do piątku za takie same pieniądze :D
![Avatar](/images/comment-avatar-default.png)
![Avatar](/images/comment-avatar-default.png)
![Avatar](/images/comment-avatar-default.png)
Pan dyrektor nie nam dać godnych zarobków ponieważ musi na końcu roku otrzymać dużą premię w nagrodę za oszczędności - i wszystko jasne . Kto by się przejmował jakimś tam kierowcą ?
Przecież to tylko koleś , który siedzi na tyłku i nic nie robi , a tak w ogóle to on nie jest potrzebny .
Nawiasem mówiąc Władze Miejskiego Zakładu Karnego chyba zapomnieli o jednym, bardzo malutkim szczególe , a mianowicie :
Gdyby nie kierowcy , to cały zakład , łącznie z naszym bardzo śmiesznym Dyrektorem - Panem i władcą byliby na zielonej trawce .... ale kogo to obchodzi , grunt ze można wyzyskiwać szarych , głupiutkich niby kierowców , karać ich i kazać im pracować po 10 godzin dziennie , czasami 9.50 , a czasami krócej .
Nawet jak cos się zrobi dobrze dla zakładu , to i tak wszyscy na górze mają to w wielkim poważaniu . Dopóki obecny dyrektor zarządza tą firmą , to żadnej poprawy nie będzie ...
![Avatar](/images/comment-avatar-default.png)
![Avatar](/images/comment-avatar-default.png)
A teraz cos z innej beczki :
To było jakieś 3 lata temu , może dwa ? Skleroza nie boli :) Miało dojść do strajku , nasi przedstawiciele byli w radiu , w gazecie Beskidzkiej, było o nas głośno i co się stało ?? nagle cisza , wszystko ucichło - żadnego strajku , nic z tego nie wyszło - nikt nie wie dlaczego ?? A podwyżki jak nie było tak nie było .... i koło się zamyka - wszyscy się boją pana Dyrektora Knapika .
![Avatar](/images/comment-avatar-default.png)
Masz racje, ale czy macie odwagę wpłynąć na dyrekcje zakładu aby doszło do zmian??? Nie warto tylko gadać po katach! Wyślijcie swoich przedstawicieli aby naprawić problem a dyrekcja zapewne Was wysłucha. Brak kierowców to koniec MZK. Co wtedy? Prywatne firmy czekają na taki epilog!!!
Klauzula informacyjna ›