Kolej aglomeracji bielskiej. Szynobusem do Cieszyna
Czy na terenie miasta i gmin sąsiadujących z Bielskiem-Białą powstanie Kolej Aglomeracji Bielskiej? Nasz portal dotarł do opracowania będącego kolejną próbą wskrzeszenia linii kolejowej do Cieszyna. W dokumencie, który trafił już do Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach znaleźć można założenia koncepcyjne uruchomienia połączeń na czterech kierunkach. Operatorem systemu mogłyby zostać Koleje Śląskie.
Założenia są częścią opracowania pt. „Linia kolejowa nr 190 Bielsko-Biała-Cieszyn istotnym elementem rozwoju Śląska Cieszyńskiego w ramach subregionu południowego województwa śląskiego”. Jak tłumaczy zastępca prezydenta Bielska-Białej Przemysław Kamiński, to „kolejna odsłona próby wskrzeszenia” linii kolejowej do Cieszyna. - Jest to ważny element wpływający na obniżenie niskiej emisji oraz gwarantujący zrównoważony rozwój szeroko rozumianego Podbeskidzia - dodaje.
Tory rdzewieją, perony niszczeją
Opracowanie zakłada wykorzystanie szlaków kolejowych przebiegających w układzie krzyżowym przez obszar Bielska-Białej w celu wzmocnienia oferty przewozowej transportem szynowym. Dyskusje na temat utworzenia kolei aglomeracyjnej dla miasta i gmin strefy podmiejskiej trwają od lat i nie mogą wyjść poza stadium teoretycznych rozważań.
Autorzy koncepcji podkreślają, iż przebieg linii kolejowej do Cieszyna na odcinku Bielsko-Biała-gminy sąsiadujące „predestynuje ją do przyszłej realizacji funkcji kolei aglomeracyjnej o znacznym potencjale pasażerskim”. - W wymiarze szerszym dla szynowej komunikacji zbiorowej zakłada się wykorzystanie linii kolejowych Bielska-Białej w układzie wschód-zachód (LK 190 - Skoczów/Cieszyn i LK 117 - Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona/Kraków) i północ-południe (LK 139 Katowice-Zwardoń).
Założenia dotyczące KAB wpisują się w propozycje działań wynikających z „koncepcji rozwoju transportu miejskiego i regionalnego w województwie śląskim wykorzystującej zasady nowej kultury mobilności”. Autorzy opracowania piszą o poprawie dostępności przewozów kolejowych poprzez tworzenie komplementarnych powiązań transportu aglomeracyjnego oraz ruchu regionalnego.
Tu zatrzyma się kolej aglomeracji bielskiej?
Kierunek Skoczów/Cieszyn: Bielsko-Biała Główna - Bielsko-Biała Zachód - Bielsko-Biała Dolne Przedmieście (stacja nowoprojektowana) - Bielsko-Biała Górne - Bielsko-Biała Aleksandrowice - Bielsko-Biała Wapienica - Jaworze Jasienica Niecała (nowoprojektowana) - Jaworze Jasienica - Jasienica Strumieńska (nowoprojektowana) - Jasienica k. Bielska.
Kierunek Żywiec/Zwardoń: Bielsko-Biała Główna - Bielsko-Biała Teatr/Centrum (nowoprojektowana) - Bielsko-Biała Lipnik - Bielsko-Biała Gemini Park (nowoprojektowana) - Bielsko-Biała Leszczyny - Bielsko-Biała Mikuszowice - Wilkowice Bystra.
Kierunek Czechowice-Dziedzice/Pszczyna: Bielsko-Biała Główna - Bielsko-Biała Północ - Bielsko-Biała Komorowice - Czechowice-Dziedzice Południowe - Czechowice-Dziedzice Przystanek.
Kierunek Kęty/Andrychów/Wadowice: Bielsko-Biała Główna - Bielsko-Biała Wschód - Bielsko-Biała Krzemionki - Kozy - Kozy Zagroda.
Brak terminów i gwarancji finansowych
Funkcję operatora KAB mógłby pełnić wojewódzki przewoźnik kolejowy - Koleje Śląskie poprzez uruchomienie nowych połączeń pasażerskich (w kierunku Skoczów/Cieszyn) oraz ich skoordynowanie z aktualnymi rozkładami dla linii S5 (Katowice-Zwardoń) oraz Przewozów Regionalnych (POLREGIO) dla połączeń międzywojewódzkich (Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona/Kraków). Konieczne byłoby jednak ujednolicenie oferty taryfowo-biletowej.
- Niezbędna będzie również optymalizacja siatki połączeń oraz rozkładów autobusowego publicznego transportu zbiorowego na obszarze aglomeracji Bielska-Białej dla zapewnienia skomunikowania obu środków transportu - twierdzą autorzy koncepcji.
W dokumencie nie pojawiają się jednak żadne terminy ani koszty realizacji projektu KAB. Przypuszczać można, że środki na inwestycję mogłyby pochodzić z kolejnej perspektywy finansowej UE. Komisja Europejska kładzie duży nacisk na inwestycje kolejowe. Pociąg jako środek transportu jest bardziej ekologiczny niż przewozy samochodowe.
Bartłomiej Kawalec
Oceń artykuł:
116 8Dziennikarz portalu bielsko.biala.pl
Komentarze 63
Na pewno należysz do tej kategorii ludzi co autem nawet do sklepu, który znajduje się 3 minuty od bloku podjeżdżają autem i najlepiej by zaparkowali pod drzwiami wejściowymi do mieszkania oraz parkują na trawnikach, chodnikach i ścieżkach rowerowych. Pełno takich. Auto poniżej 1000zl to nie auto tylko wrak, który należy jak najszybciej zezłomować a nie zabijać ludzi na ulicach. To, że ty bez samochodu nie możesz nic zrobić to nie znaczy, że inni są tacy jak Ty. Niektórzy chcą korzystać z komunikacji publicznej np. są eko a niektórzy muszą np. starzy ludzie. Mam nadzieję tylko, że jak będziesz miał ponad 80 lat będziesz się trzymał z daleka od samochodu.
Trzeba wymienić ratuszowe "elyty" naszego miasta na kogoś komu chce się pracować. Tyle w temacie.
A co to ma do rzeczy kompletnie nie o tym mowa ??? Artykuł jest o kolei aglomeracyjnej a qwerty napisał, że to norma w Czechach więc niech udowodni swoją tezę. Proste. Podałem Ostrawę jako przykład ale jeśli Ostrawa to trzecie miasto pod względem wielkości w Czechach to jeśli tam taka kolej to norma to chyba w takim mieście powinna być taka kolej. Prawda jest taka, że w Czechach jest tylko jedna kolej aglomeracyjna w Pradze i tyle. Pisanie więc, że to norma to mówiąc delikatnie wprowadzanie w błąd czytelnika. Zresztą nie pierwszy raz tu i na innych forach ktoś pisze jak to cudownie w tych Czechach a to niewiele z prawdą ma wspólnego. Ale to już inny temat.
A to u nas tutaj są takie potrzeby jak w Trójmieście? Ani u nas, ani w takiej Ostrawie nie ma.
No to akurat wokół Ostrawy pociągów nie brakuje. Co godzinę z Ostrawy do Opawy, Bogumina, Czeskiego Cieszyna, Jabłonkowa, Hawierzowa, Frydka-Mistka, a nawet na linii Frydek - Czeski Cieszyn, części dawnej linii Frydek - Cieszyn - Bielsko...
Ktoś pokazuje fajne projekty, mapki ale jak zwykle w Polsce, terminy realizacji inwestycji nie znane z powodu braku pieniędzy, a jednak skąd Polska ma ten dług 1 biliona złotych z czego 70-75% emisji długu poszło na wydatki biezące.
Stan naszego państwa jest dramatyczny, mimo tego że teraz mamy naprawdę świetne jak na nasze możliwości wskaźniki makroekonomiczne. Ale problem ten sam brak kasy, albo inaczej kasa jest tak dzielona jakie są wpływy polityczne w gabinetach ministerialnych. Przegrywamy niestety, słaby lobbing, brak siły przebicia niż ma Kraków, 3-miasto, Łodź czy nawet ten G.Sląsk.
Bo bardzo chciałbym przejechać się linią 190 tak jak się kiedyś jezdzilo.
I dla mnie nie jest ważna prędkość tylko cena i komfort podróży!!!!
Skoro samochody mają wystarczyć to czemu w byłym woj. katowickim rozwiązania transportu oparte są o transport kolejowy z naciskiem na tego typu rozwiązania jak już pisałem w Silezii ma powstać kolej metropolitalna.
Nie chcą tutaj dać kasy na Podbeskidziu więc wciskacie nam kity o nieopłacalności. Mimo że w powiatach ludzi przybywa, takze tych z g. sląska.
Komunikacja miejska to za mało ponieważ tutaj zamieszkuje zbyt dużo ludzi a opieranie sie o jeden środek transportu publicznego jest posunięciem ryzykownym na dłuższą metę.
Jakby się kolej nie opłacała: Czesi, Francuzi, Niemcy czy Japończycy już dawno by ją zlikwidowali. Oni wszyscy zaprzeczają modzie jaka panuje w Polsce- ale też do czasu.
Niektórzy mają pozwolenie na trwonienie pieniędzy, a inni jak Podbeskidzie tylko się przyglądamy jak kilka regionów szasta kasą, a my tytutaj co 4 lata słyszymy o projektach przed wyborami, aby sprawa przygasła na kolejne 4 lata do kolejnych wyborów. to już zaczyna denerwować i to bardzo. Projekty składane sa w Katowicach, które mają gdzieś nasz region i nasze potrzeby. Błędne koło!
Z UE to my sobie możemy kupić z dofinansowaniem szynobusy a nie czekać kiedy i czy w ogóle dostaniemy na infrastrukturę kolejową co pokazuje przeszłość. Były co najmniej 3 okresy programowań 2004-06 ; 2007-13 oraz "2014-20" i co z tego mamy? Od biedy, na etapy realizuje się rewitalizację szlaku LK 139 a gdzie reszta? Zmarnowane 14 lat od kiedy jesteśmy w UE.
Wszystkie strusie mają pochowane głowy w piasek, ale o władzę w naszym mieście będą walczyć na" noże" jak będzie trzeba.
Zresztą rząd PiS dołożyli ponoć kasy do polskiej kolei do 2023 roku z 66 do 83 miliardów złotych. Czyli logicznie Podbeskidzie, powinni zawalczyć o te 17 miliardów PLN aby kilkaset milionów trafiło Tutaj.
Autorzy zapomnieli jeszcze obudowie nitki kolejowej z Bystrej do Szczyrku! :-)
Kolej jest strategiczną formą zapewnienia transportu, co pokazują Katowice, które w swojej metropolii Silezi chcą do 2020 roku wybudować metropolitalną kolej i na co już PKP ma dla nich pieniądze. Mimo że G.Sląsk nalezy do najbardziej wyludniających się miast. A jednak są dogadani z PKP w sprawie kolei metropolitalnej a nam na Podbeskidziu szczędzą na remonty linii już istniejących.
Klauzula informacyjna ›