Urzędnicy mają pełne ręce roboty! Zajęcie zawdzięczają mieszkańcom miasta, którzy od minionego czwartku zgłosili 150 awarii lub usterek do pilnego usunięcia. Sprawdziliśmy, jak z nowym systemem zgłoszeniabb.pl radzą sobie służby miejskie. Najwięcej zgłoszeń dotyczy oświetlenia ulicznego i zalegających wraków aut. Jak dotąd, nie ma ani jednego w kategorii „gryzonie w miejscu publicznym”.

Z pierwszych dni działania systemu jest zadowolony wiceprezydent Bielska-Białej Przemysław Kamiński. - Już dzisiaj można mówić o sukcesie rozwiązania zgłoszeniabb.pl. Trud ciężkiej pracy się opłacił, zespół pod moim przewodnictwem z powodzeniem uruchomił rozwiązanie, dzięki któremu bielszczanie w szybki i prosty sposób mogą zgłaszać awarie i usterki - twierdzi urzędnik.

Strażnicy reagują szybko

Od czwartku do systemu wpłynęło 20 zgłoszeń dotyczących wraków pojazdów zalegających na ulicach. Patrole Straży Miejskiej sprawnie weryfikują informacje. W kilku przypadkach - przy Rychlińskiego, Skośnej i Jutrzenki - „kontrola nie ujawniła pojazdu, którego stan wskazywałby na to, że nie jest używany”. Bez zmiany statusu pozostaje sprawa spalonego wraku fiata przy Broniewskiego (zdjęcie główne). „W realizacji” jest usuwanie renault przy Zwierzynieckiej oraz peugeota przy ul. Giewont.

Jako niepotwierdzone odnotowano zgłoszenie bezdomności pod mostem w rejonie Gemini Park („w wyniku kontroli przez patrol nie ujawniono osób bezdomnych”) oraz w altanie śmietnikowej przy ul. Czystej. Jedną, a przy ponownej kontroli trzy osoby bezdomne, odnaleziono w komorze śmieciowej przy Trzech Diamentów (bezdomni dwukrotnie „odmawiali udzielenia sobie jakiejkolwiek pomocy”). „W trakcie realizacji” jest zgłoszenie dzikiego wysypiska przy ul. Spartakusa w Hałcnowie (zdjęcie).

Wiaty miejskie i prywatne

Ponad dziesięć zgłoszeń wpłynęło do Miejskiego Zarządu Dróg. Dzięki sygnałom od mieszkańców w piątek drogowcy usunęli awarię sygnalizacji świetlnej przy skrzyżowaniu ul. Bora-Komorowskiego z Żywiecką („zwarcie instalacji elektrycznej”), przywrócili znak stop na Ptasiej oraz ustawili lustro przekrzywione przez wiatr na Daszyńskiego.

Od czwartku nie pojawiło się żadne zgłoszenie w kategorii „gryzonie w miejscu publicznym”. Nie odnotowano też żadnego przypadku „niedrożności studzienki”. Najwięcej zgłoszeń dotyczy awarii oświetlenia ulicznego. Praktycznie każdemu z nich towarzyszy komunikat o przekazaniu sprawy do Tauronu.

Miejski Zakład Komunikacyjny naprawił przystanek przy ul. Stawowej i biletomat na Hulance. W przypadku przystanku w centrum Wapienicy oraz dwóch wiat przy dworcu PKP poinformowano, że należą do Fundacji Rozwoju Miasta Bielska-Białej i „z tego powodu służby MZK odpowiedzialne za stan techniczny wiat przystankowych nie mogą przeprowadzić naprawy tych zadaszeń będących własnością prywatną”.

***

Jak działa system zgłoszeniabb.pl? Po wybraniu kategorii zgłoszenia, oznaczeniu go na mapie i opisaniu (można dołączyć zdjęcie), sprawa trafia do systemu, który w zależności od kategorii powiadamia o nim odpowiednie służby (MZD, MZK, Straż Miejska itp.). Jednostka w formie e-mailowej informowana jest o zleceniu. Administrator po zapoznaniu się z treścią zgłoszenia potwierdza je lub odrzuca (np. w przypadku żartu).

Na ogólnodostępnej mapie pojawia się symbol pinezki ze sprawą (kolor pomarańczowy - potwierdzone zgłoszenie, kolor niebieski - odrzucone). Po załatwieniu sprawy przez odpowiednie służby miejskie pinezka zmienia kolor na zielony - zdarzenie wykonane. Osoby, które założą konto i zalogują się w systemie, będą otrzymywały komunikaty na skrzynkę e-mailową z informacjami na temat aktualnego statusu sprawy.  Mogą też oglądać historię zdarzeń.

Bartłomiej Kawalec