Hyperion to nazwa najwyższego i najszybszego roller coastera w Europie w kategorii mega coasterów powstającego w Parku Rozrywki Energylandia w Zatorze. Kategoria mega coaster lub inaczej hyper coaster zawiera konstrukcje o wysokości 61-91 m. Budowa Hyperiona rozpoczęła się w październiku ub. roku, a jego premiera planowana jest w sezonie 2018.

Obecnie zakończono pierwszy etap budowy. W 80 proc. zostały już wylane fundamenty oraz wykonano wykop pod tunel, w który z impetem wjadą wagoniki roller coastera podczas pierwszego spadku. Wykop pod ten ogromny tunel ma aż osiem metrów głębokości i 20 m szerokości. Do tej pory udało się także wykonać stopy fundamentowe pod dwa najwyższe punkty w konstrukcji mega coastera.

Codziennie 50 betoniarek

Na budowie pracuje sto osób przez sześć dni w tygodniu na dwie zmiany. Są to wyspecjalizowani budowlańcy, inżynierowie, a także konstruktorzy ze szwajcarskiej firmy Intamin budującej najwyższe konstrukcje roller coasterów na świecie. Na obecnym etapie ekipa posługuje się dużą liczbą ciężkiego sprzętu. Do tej pory użyto m.in. dwóch potężnych dźwigów o wysokości 30 m i  kilkunastu koparek.

Do budowy mega coastera wykorzystuje się nawet kilkadziesiąt ton różnych materiałów dziennie. Beton do budowy fundamentów dostarczany jest na bieżąco każdego dnia przez 50 betoniarek z firmy produkcyjnej zlokalizowanej niespełna 10 km od Zatora. Elementy konstrukcji powstają w kilku europejskich fabrykach, m.in. w Szwajcarii, Niemczech, Chorwacji i Słowacji. Pierwsze części zostały dostarczone i zamontowane w grudniu.

Przeciążenia i efekty nieważkości

Dyrekcja parku obiecuje, że doznania z jazdy Hyperionem będą równie imponujące, co jego parametry. Spadek przy pierwszym zjedzie ma 80 m i 84 stopnie nachylenia, a zakończy go wjazd do ogromnego tunelu. Konstrukcji będzie miała 77 m wysokości, a roller coaster rozpędzi się do prędkości 142 km/h po torze o długości 1450 m. Na amatorów mocnych wrażeń czekają efekty wodne, liczne zwroty oraz maksymalna szybkość przy zakrętach i pikowaniu w dół.

Nie zabraknie fascynujących dodatnich i ujemnych przeciążeń oraz gigantycznej prędkości przy wyjazdach na wzniesienia. Dla lubiących szybować w chmurach producenci atrakcji zapewnili efekty nieważkości, niespodziewane efekty grawitacyjne, obrotowe nachylenie toru i podwójne zakręty. Planowana jest instalacja dwóch wagonów po 28 miejsc. W każdym rzędzie dostępne będą cztery fotele.

bb