W ramach programu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju "Bezemisyjny transport publiczny" nawet 600 ekologicznych autobusów nowej generacji może trafić na ulice polskich miast w roku 2020. NCBR podpisało właśnie porozumienia z przedstawicielami 24 samorządów.

Już w maju br. podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego paneliści przewidywali, że autobusy miejskie będą pierwszymi całkowicie zelektryfikowanymi pojazdami poruszającymi się po ulicach miast. Następnie przyjdzie kolej na samochody dostawcze, a dopiero na końcu na osobowe.

Narodowe przeznacza Centrum Badań i Rozwoju 100 mln zł na prace naukowo-badawcze, które mają doprowadzić do skonstruowania i produkcji pierwszej serii ekologicznych autobusów miejskich nowej generacji o parametrach pozwalających nie tylko na bezpieczną jazdę i opłacalną eksploatację, ale także na  dalszy rozwój tych pojazdów w oparciu o technologie przyszłości.  

Sercem autobusów będzie napęd elektryczny wspierany technologiami odzyskiwania energii, które pozwolą na ładowanie akumulatorów w trakcie jazdy. Planuje się zastosowanie modułów konstrukcyjnych, co wpłynie znacząco na poprawę parametrów technicznych, ułatwi ich serwisowanie, a także zmniejszy koszty eksploatacyjne.

NCBR wspólnie z przedstawicielami miast zdefiniowało konkretne potrzeby, m.in. liczbę i rodzaj potrzebnych pojazdów, ich oczekiwany poziom wydajności oraz maksymalne koszty nowych autobusów. Porozumienia o współpracy w tej dziedzinie podpisano z władzami Częstochowy, Jaworzna, Krakowa, Krosna, Lublina, Łomży, Łomianek, Mielca, Nowego Sącza, Płocka, Rzeszowa, Siedlec, Sieradza, Sosnowca, Starachowic, Szczecina, Tczewa, Tomaszowa Mazowieckiego, Torunia, Tychów, Wrocławia, Zakliczyna, Żyrardowa oraz z Komunikacyjnym Związkiem Komunalnym GOP.

kk