Kolejny bubel projektowy?
Prezydent Jacek Krywult publicznie ogłosił, że jeśli za jakiś czas okaże się, że zmodernizowane rondo na placu Zwycięstwa stwarza kierowcom problemy i jest kolizyjne, to wyciągnie surowe - jak stwierdził - konsekwencje wobec osób odpowiedzialnych za obecny kształt skrzyżowania. Tymczasem dyrektor MZD twierdzi, że wszystko jest zgodne z przepisami.
Do dyskusji na temat zmodernizowanego ronda doszło podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej. Jeden z radnych skrytykował wspomnianą inwestycję, twierdząc, że ze względu na wysepki trudno teraz pojazdom włączyć się do ruchu. - Lada moment dojdzie do wypadku - przekonywał radny Józef Łopatka. - Zupełnie nie mogę zrozumieć, jak można było coś takiego zaprojektować?
Każdy może mieć zdanie
Kolejny raz projektu zmodernizowanego skrzyżowania bronił dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg Wojciech Waluś. Urzędnik twierdzi, że po przebudowie rondo jest znacznie bezpieczniejsze, a jego parametry są zgodne z odpowiednimi przepisami. - To skrzyżowanie należało dostosować do obowiązujących przepisów. Autobusy i wszelkie pojazdy będą sobie radzić, a każdy może mieć oczywiście swoje zdanie - stwierdził Wojciech Waluś. - Były konsultacje z projektantami, z MZK.
Wystąpienie dyrektora MZD skwitował prezydent Jacek Krywult. - Projektanci są różni i spotkaliśmy się w tym mieście już z takimi bublami projektowymi, że teraz płacimy za to rachunki. To niewłaściwe powoływać się na takie przepisy, bo nigdzie nie jest w nich zapisane, że muszą być wysepki.
Prezydent mieszkał w pobliżu
Prezydent Bielska-Białej zauważył, że do tej pory skrzyżowanie na placu Zwycięstwa było raczej bezpieczne, a dopiero teraz może się okazać, że stanie się ono zmorą kierowców. Zażądał od dyrektora MZD raportu zawierającego statystykę wypadkowości na rondzie w ostatnich latach.
- Nigdy wcześniej nie widziałem tam wypadków, a wiem o tym, bo mieszkałem w pobliżu ponad dwadzieścia lat - mówił prezydent Krywult. - Powinniśmy ułatwiać kierowcom poruszanie się po drogach, a nie utrudniać. Wyciągnę konsekwencje, i to bardzo poważne, jeśli się okaże, że będziemy musieli to przerabiać. Wówczas pracownicy poniosą konsekwencje.
O wątpliwościach naszych czytelników dotyczących przebudowy najstarszego ronda w Bielsku-Białej pisaliśmy m.in. w artykule Niepokój na placu Zwycięstwa.
Krzysztof Oremus
Komentarze 56
Rondo mi się nie podoba - najstarsze w Mieście i tak spinkolone z parkingiem na środku albo h...j wie co to jest.... Pan Waluś nie wydaje zgody na wyjazdy z posesji bo "niebezpieczne" a jak remont prowadzi to podjazdyw wykonuje.... Rondo jest ciasne z wąskimi dojazdami (wysepki) ale to może i dobrze bo Ci kretyni którzy tutaj testują drifting, a jest ich w piz..u, teraz porozwalają sobie samochody... i będzie cisza - może potem będą narzekać że rondo było lepsze - takie bielskie zaprzaństwo.
Tak naprawdę to tylko z grzeczności nie przypominałam o naszej różnicy zdań podczas dyskusji o Nowopiekarskiej i innych tematach.
Cóż jestem rozpoznawalna ale i ty też.
Dlatego napiszę tylko, że życzę miłej nocki.
dzięki za sprostowanie.
Miałam na myśli małą wyspę środkową a wyszło jak wyszło, co mnie nie usprawiedliwa.
Przepraszam za wprowadzenie w błąd komentujących.
Wraz z męże uznaliśmy to rondo za bezpieczne dla nas zawsze, kiedy je pokonujemy.
Jeszcze raz dziękuję i pozdraiam O_01 i innych komentujących
@123 - autobusy "zamiatają" przyczepami, ponieważ zastosowano niewłaściwe parametry projektowe. Przede wszystkim zbyt duże promienie łuków wjazdowych i wyjazdowych oraz zbyt duża średnica ronda...
@Adaryba - pozwól, że sprostuję (ale tak tylko dla porządku i dla poszerzenia horyzontów wiedzy). Wyspa centralna jest na skrzyżowaniu obok Centrum Handlowego Sarni Stok (nieprawidłowo nazywanym rondem). Na rondach - w tym na tym opisywanym przez ciebie - jest wyspa środkowa.
Niektórzy poznali nowe rondo w realu, inni zapoznali się z nim przynajmniej w dokumentacji projektowej.
Z pierwszego oglądu rondo jest ok., nowe, błyszczące ale i kosztowne, nie przewiduje ruchu autobusami z naczepami.
Być może MZD dogada/ło się z MZK, że przynajmniej w okresie zimowym będą tu kursowały tylko małe autobusy, bo nikt nie zechce słyszeć jak to będą komentować pasażerowie. Coś co było w miarę dobre, czemu wystarczyła kosmetyka, to przy chronicznym braku funduszy w miejskiej kasie, stało się tak ważne, że zdecydowano się na generalną przebudowę za krocie!
Kto jest autorem tego pomysłu? Kto ?zaraził? tym pomysłem Prezydenta Krywulta?
Chyba ktoś, kto mu źle życzy przed kolejną turą wyborów samorządowych.
A pro po, skrzyżowanie o bardzo małej wyspie centralnej, na które nie bardzo ?psioczą? kierowcy znajduje się na skrzyżowaniu Leszczyńskiej z Sempołowską i Poniatowskiego. Odpowiada na wszystkie wymagania bezpieczeństwa ruchu drogowego w obrębie ronda, gdyż jak pisze O_01, wymaga ono większego niż zwykle zwolnienia a wobec wzajemnej bliskości i widoczności pokazywania kierunkowskazami naszych zamiarów. Poczekamy zobaczymy jak będzie na rondzie po takiej rewitalizacji zimą.
I jeszcze jedno, dziwi mnie mała poczytność artykułu: ?CBA nadal weryfikuje informacje?
Czyżby logo CBA odstręczało od dyskusji?
Nie interesowałam się zbytnio tym tematem ale słowa Prezydenta Krywulta z artykułu, cyt: ?podkreślił, że osoby mające wiedzę na temat ewentualnych nieprawidłowości dotyczących inwestycji komunalnych mogą poinformować o tym prokuraturę? moim zdaniem zostały skierowane do p. Grzegorza Pudy, któremu próbuje się zasznurować usta. Ciekawi mnie też co zrobiono w materii zmian statutu Rady Miejskiej by obrady były gładkie i niepowodowały nerwowości naszych przedstawicieli samorządowych.
A sprawa Dębowca jest tak ciekawa jak rewitalizacja Parku Słowackiego więc chętnie poznam jej szczegóły.
Klauzula informacyjna ›