Retro na kółkach
Kolejny, tym razem 36 Międzynarodowy Beskidzki Rajd Pojazdów Zabytkowych odbył się w ostatnich dniach na trasach Bielska-Białej, Szczyrku, Węgierskiej Górki , Suchej Beskidzkiej i Żywca. Impreza była także VIII Rundą Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych oraz rajdem FIVA typu A ((Fédération Internationale des Véhicules Anciens - FIVA). Wzięło w niej udział 70 załóg z Polski, Niemiec, Czech, Słowacji, Austrii, Rosji oraz Białorusi.
- Samochody które przyjechały muszą spełniać określone kryteria. Komisja miała duże trudności z ocenieniem, który był najlepszy. Obserwowaliśmy dużą gamę samochodów MG, czyli małych, pięknych, sportowych wozów, ale były również obecne Lancie, fantastyczne Mercedesy, Corvette i wiele innych, pieczołowicie odrestaurowanych aut. Przygotowanie każdego z nich wymaga dużo pracy, zacięcia i pieniędzy. Odrestaurowanie samochodu wymaga również dużo czasu, ponieważ trzeba zdobyć niezbędne części, a niektóre z nich trzeba nawet samemu wykonać. Bywa, że zajmuje to kilka lat. Z pewnością jest to opłacalne, gdyż sukces jest gwarantowany. Tak pieczołowicie wymuskane samochody, doprowadzone do oryginalności, dają ogromną radość, a także przyciągają wzrok ? mówił Stanisław Reterski, Wiceprezes Zarządu Głównego Polskiego Związku Motorowego ds. Turystyki.
- Naszym celem jest troska i dbanie o to, aby pojazdy zabytkowe przetrwały dla przyszłych pokoleń. 36. Międzynarodowy Beskidzki Rajd Pojazdów Zabytkowych był organizowany pod egida FIVA, aby tak się stało rajd musi spełniać pewne warunki i być prowadzony w pewnych ramach. FIVA typuje jednego z 39 sędziów międzynarodowych. W Bielsku-Białej był z nami obecny pan Niels Jonassen, który przyjechał z Danii - dodał Marek Gacek, reprezentujący FIVA.
Z ciekawszych pojazdów na placu Ratuszowym w Bielsku-Białej można było zobaczyć z lat 20.: McLaughlin, Hudson Super Six, Ford A, lata 30.: sportowe BMW 321, 326, Aston Martin 15/98, Polski Fiat 508, Opel super 6 roadster, Skoda Popular Roadster i inne, lata 40. i 50. ? kultowy Mercedes 300SL, MG TC sport, Chevrolet Corvette C-1, Austin Healey, Mercedes 190SL, lata 60. i 70. Porsche 911, Alfa Romea Gulia, Tatra 603.
Trasa rajdu liczyła ponad 250 km, przebiegała malowniczymi terenami województwa śląskiego. Zawodnicy przez trzy dni zmagali się z zadaniami, testami, próbami sportowymi przygotowanymi przez organizatora. Punktem kulminacyjnym był konkurs elegancji, który odbył się wczoraj przed bielskim Ratuszem. Pomimo opadów deszczu publiczność nie zawiodła i tłumnie przybyła podziwiać stare samochody.
tekst i foto: Mirosław Jamro
Klauzula informacyjna ›