Kolejny, tym razem 36 Międzynarodowy Beskidzki  Rajd Pojazdów Zabytkowych  odbył się  w ostatnich dniach na trasach Bielska-Białej, Szczyrku, Węgierskiej Górki , Suchej Beskidzkiej i  Żywca. Impreza  była także VIII Rundą Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych oraz rajdem FIVA typu A ((Fédération Internationale des Véhicules Anciens - FIVA).  Wzięło  w niej udział  70 załóg  z Polski, Niemiec, Czech, Słowacji, Austrii, Rosji oraz Białorusi.

Samochody które przyjechały muszą spełniać określone kryteria. Komisja miała duże trudności  z ocenieniem, który był najlepszy. Obserwowaliśmy dużą gamę samochodów MG, czyli małych, pięknych, sportowych wozów, ale były również obecne Lancie, fantastyczne Mercedesy, Corvette i wiele innych, pieczołowicie odrestaurowanych aut. Przygotowanie każdego z nich wymaga dużo pracy, zacięcia i pieniędzy. Odrestaurowanie samochodu  wymaga  również dużo  czasu,  ponieważ trzeba zdobyć niezbędne części,  a niektóre z nich trzeba nawet samemu wykonać. Bywa, że zajmuje to kilka lat. Z pewnością  jest to opłacalne,  gdyż sukces jest gwarantowany. Tak pieczołowicie wymuskane samochody, doprowadzone do oryginalności, dają ogromną radość,  a także przyciągają wzrok ? mówił Stanisław Reterski, Wiceprezes Zarządu Głównego Polskiego Związku Motorowego ds. Turystyki.

- Naszym celem jest troska i dbanie o to, aby pojazdy zabytkowe przetrwały dla przyszłych pokoleń. 36. Międzynarodowy Beskidzki Rajd Pojazdów Zabytkowych był organizowany pod egida FIVA, aby tak się stało rajd musi spełniać pewne warunki i być prowadzony w pewnych ramach. FIVA typuje  jednego z 39 sędziów międzynarodowych. W Bielsku-Białej był z nami obecny pan Niels Jonassen, który przyjechał  z Danii - dodał Marek Gacek, reprezentujący FIVA.

Z ciekawszych pojazdów na placu Ratuszowym w Bielsku-Białej można było zobaczyć z lat 20.: McLaughlin, Hudson Super Six, Ford A, lata 30.: sportowe BMW 321, 326, Aston Martin 15/98, Polski Fiat 508, Opel super 6 roadster, Skoda Popular Roadster i inne, lata 40. i 50. ? kultowy Mercedes 300SL, MG TC sport, Chevrolet Corvette C-1, Austin Healey, Mercedes 190SL, lata 60. i 70. Porsche 911, Alfa Romea Gulia, Tatra 603.

Trasa rajdu liczyła ponad 250 km, przebiegała malowniczymi terenami województwa śląskiego. Zawodnicy przez trzy dni zmagali się z zadaniami, testami, próbami sportowymi przygotowanymi przez organizatora. Punktem kulminacyjnym był konkurs elegancji, który odbył się wczoraj przed bielskim Ratuszem.  Pomimo  opadów deszczu publiczność nie zawiodła i tłumnie przybyła podziwiać stare samochody.

 

                                                                             tekst i foto:  Mirosław Jamro