Morgan to przedmiot westchnień i pożądania miłośników motoryzacji na całym świecie. Firma w Malvern Link w Worcestershire produkuje zaledwie do 500 kabrioletów rocznie, na zamówienie takiego samochodu czeka się wiele miesięcy, a na niektóre modele kilka lat! Aktualnie w produkcji znajdują się znane od lat „kultowe” modele 4/4, Plus 4, Plus 8 i najnowszy boild o połączeniu tradycji i nowoczesności model Aero 8. Poza modelem na wskroś nowoczesnym Aero 8, wszystkie pozostałe są produkowane jako oryginalne pojazdy z lat międzywojennych (nie mylić z replikami!). Dopuszczane są niewielkie zmiany jakie niosą współczesne przepisy i wymagania. Ta oryginalność, ręczne wykonanie, doskonałość i nostalgia za pięknymi latami 30-tymi sprawia o powodzeniu tych samochodów i o nie przemijającej modzie. Morgan reprezentuje swoistą klasę, urok i styl. Auta tej marki są nie ma co tu ukrywać ekskluzywne, chętnie kupują je Amerykanie, Japończycy a w szczególności Anglicy aby podkreślić swoje przywiązanie i nostalgię. Nie należy mylić Morgana z innymi kultowymi samochodami sportowymi z Anglii jak: Austin Healey, MG, Triumph, AC, Alvis których wcześniejsze modele mogą trochę przypominać Morgana, Morgan jest tylko jeden!
Historia Morgana
Rok 1910, to oficjalna data założenia firmy, lecz dwa lata wcześniej H.F.S. Morgan w warsztatach szkolnych Malvern College korzystając z pomocy nauczyciela mechaniki Stephensona Peacha buduje swój pierwszy pojazd, trójkołowiec. Samochody Morgan wyróżniały charakterystyczne cechy konstrukcji jak: podwozie z ramy rurowej centralnej oraz kolumnowe-suwakowe zawieszenie przodu. Silniki, stosowana była cała gama różnych silników firm: MAG, Anzani, Precision Matchless czy JAP i Blackburne, chłodzonych zarówno powietrzem i cieczą, z reguły o małych pojemnościach od 980 do 1096 ccm. Silniki umieszczane były w długim przodzie przed kabiną wieńczone charakterystycznym wylotem ozdobnym chłodnicy rozpoznawalnym tylko dla Morgana. Jak podają źródła historyczne firmy w latach 20-tych zatrudniała ona 160 pracowników i produkowano do 50 samochodów tygodniowo w różnych także turystycznych nieco tańszych wersjach. Moda na ekonomiczne i tanie trójkołowce także w sektorze małego biznesu (furgony), uratowała firmę przed bankructwem. Rok 1925 samochód Morgana zdobył tytuł najszybszego samochodu świata w klasie do 1100 ccm, bez sprężarki. W próbie na jeden kilometr ze startu lotnego osiągnął prędkość 167,4 km/h. Był to nie lada wyczyn w konkurencji znanych marek niemieckich, francuskich i rodzimych potentatów z Anglii.
Sport i wyczyn...
charakteryzowały tę markę. Już wcześniej bo w 1913 roku podjęto produkcję udanego samochodu sportowego Morgan „Grand Prix”, który produkowano z sukcesem handlowym do 1926 roku. W roku 1919 zademonstrowano piękny opływowy typ „Aero”, to następny sukces handlowy bo model ten produkowano aż do roku 1932 roku!. To miedzy innymi dało trend długich serii o tradycyjnym nadwoziu z czego zasłynęła firma. Dalsze samochody sportowe to model „Sport” oraz ulepszona wersja „Super Sport” produkowana do początku wojny. Gwenda Steward osiągnęła w roku 1929 na Morganie prędkosć184 km/h, dało to początek mody tej marki wśród Pań!. Morgan korzysta z dobrych i dużych silników Forda i firmy Coventry-Climax. Pomimo różnych zawirowań i spadku produkcji, firma przetrwała i produkuje nadal. Do nowinek i ciekawostek stosowanych w Morganie należały: manetka gazu umieszczona przy kierownicy, tylne koło zapasowe umieszczone charakterystycznie do dziś na tylnej klapie bagażnika, składany dach. Wzrasta pojemność silników 1,2,- 1,3,- 1,4 litra, pojawiają się konstrukcje górnozaworowe silników Standard montowanych w Morganach do roku 1950. Także wytwarza się wersje 4 osobowe nadwozia, lecz klasyczny Morgan zawsze będzie dwumiejscowy !.Po roku 1950, Morgan stosuje duże jednostki napędowe a więc silniki Standard Vanguard (Standard to również legendarna nie istniejąca angielska wytwórnia samochodów) o pojemności 2 litrów!, równolegle Morgan montuje też silniki innej kultowej angielskiej firmy Triumph. Pojawiają się już klasyczne i znane wszystkim Morgany z serii II 4/4. Rok 1968 nowa seria Plus Four i seria Plus Eight, napędzona wreszcie dużym rasowym silnikiem Rovera o pojemności 3,5 litra. Morgan postanawia zmienić modele 4/4 na silniki górnozaworowe Forda 1,6 . Zaskoczeniem dla wszystkich jest ostatnie dzieło Morgana, boild Aero 8, na wskroś nowoczesne auto sportowe o pięknej wyszukanej linii nadwozia nawiązującej stylistycznie do starych Morganów. Nowy Aero 8, ma silnik BMW, V8, 4 wałki, system VA-NOS, ponad 4 litry pojemności, 210 kW przy 5500 obr./min, zbiornik paliwa 70 l. Aluminiowa rama, ekskluzywne wyposażenie, czas oczekiwania na to cacko 2 lata o cenie lepiej nie wspominać. Myślę że my wszyscy znawcy pięknych samochodów pozostaniemy przy modelach 4/4, Plus 4, Plus 8 przy pięknej angielskiej linii nadwozia, która przywołuje piękno, harmonię i nostalgię za dawnymi czasami. Morgan pozostanie dla nas zawsze piękny i... typowo angielski!
Cytaty z samochodowej prasy europejskiej o Morganie:
„I wierni wyznawcy Morgana cierpliwie czekają, czekają na przeżycia za które gotowi są zapłacić minimum 70 tys. marek i które trzeba okupić paroma niewygodami.”,
„Morgan Plus 8 to prawdziwa bestia, wystarczy położyć nogę na gazie by Morgan skoczył do przodu., można jechać 80 km/h na drugim biegu, albo 20 km/h na czwartym – bez różnicy, a wszystko to przy akompaniamencie orgiastycznego ryku silnika”,
„Nic dziwnego że ulubionym miejscem igraszek kierowców Morgana są długie tunele”,
„Pytania na temat komfortu są nie na miejscu, takie rzeczy są dla mięczaków, a jazda Morganem to męska rzecz”,
„Wygląda na to, że zawieszenie uznano za element zbędny, podobnie jak materiały izolujące. Kierowca ma przy sobie zawsze ciepło w nogi, cóż Morgan to gorąca maszyna, można nim osiągać 203 km/h”,
„Morgan – wszystko montowane ręcznie, każda śrubka!, dziesięć pojazdów na tydzień, aktualny termin dostawy- około dziewięciu lat”, „Kochamy Morgana za to że jest!”.
Wystarczy!, gdy spotkacie to auto, czapki z głów!