W blasku zachodzącego słońca otwarto wczoraj północno-wschodnią obwodnicę Bielska-Białej. Na uroczystość przybyli minister, wojewoda, biskup i prezydent. Już na pierwszy rzut oka widać, że jest to jedna z najpiękniejszych dróg w Polsce.
 
Wczoraj popołudniu, po prawie trzech latach budowy otwarto dla ruchu Północno-Wschodnią Obwodową Bielska-Białej. Nowa obwodnica ma dwa pasy ruchu na każdej z jezdni wraz z pasem awaryjnym (szerokość pasa ruchu wynosi 3,5 m, a pasa awaryjnego - 2,5 m). Część inwestycji (o długości 2,8 km) polegała na podniesieniu miejskiego odcinka byłej drogi krajowej nr 52 do parametrów drogi ekspresowej. Pozostała część (9,1 km), to zupełnie nowy przebieg trasy. Dla odcinka przebiegającego w nowym śladzie zaprojektowano dwupoziomowe przejazdy, a celem obsługi terenów przyległych - drogi dojazdowe.
 
Powstały trzy nowe węzły: „Rosta”, „Krakowska” i „Mikuszowice”. Węzeł „Komorowice” został wyremontowany. Zbudowano lub przebudowano wiele obiektów inżynierskich, m.in. wiadukty, kładkę i tunel dla pieszych, mury oporowe, przepusty oraz umocnienia skarp. Zaprojektowano kanalizację deszczową i sanitarną, sieci wodociągowe i gazowe. Przebudowano wszystkie elementy sieciowe przebiegające w kolizji z obwodnicą (linie energetyczne, teletechniczne, wodociągi). Powstały ekrany akustyczne, zbiorniki ekologiczne, zieleń izolacyjna i ochronna, a także obiekty przystosowane do migracji zwierząt - urządzenia ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa ruchu, np. bariery ochronne i ogrodzenie.

           
Uroczystość odbyła się nad ul. Żywiecką w węźle „Mikuszowice”. Na otwarcie obwodnicy przybył minister infrastruktury Cezary Grabarczyk. Byli: wojewoda śląski Zygmunt Łukaszczyk, parlamentarzyści oraz dygnitarze miejscy z prezydentem Bielska-Białej Jackiem Krywultem na czele. Nową drogę poświęcił ordynariusz bielsko-żywiecki biskup Tadeusz Rakoczy. Głos zabierali również przedstawiciele wykonawców oraz GDDKiA. Był poczęstunek, ale obeszło się bez przecięcia wstęgi.
 
Koszt budowy wyniósł łącznie ponad 1,2 mld zł. Inwestorem była Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Katowicach.
 
Foto: Krzysztof Dubiel