Budowa drogi ekspresowej z Bielska-Białej do Żywca może się przedłużyć nawet o... 340 dni! Z wnioskiem w tej sprawie do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zwrócił się jeden z wykonawców - Polimex-Mostostal SA. Spółka ma problemy z dotrzymaniem terminów ukończenia innych inwestycji drogowych. Wiadomo, że jej zarząd rozpoczął rozmowy z bankami w sprawie zawieszenie spłaty zobowiązań. Czy giganta branży budowlano-inżynieryjnej czeka los koleżanki z branży, Grupy PBG, która znajduje się w stanie upadłości układowej?
 
Zatrudniający ponad 6 tys. pracowników Polimex-Mostostal S.A., to jedna z największych w Polsce firm z branży budowlano-inżynieryjnej. Spółka jest liderem konsorcjów odpowiedzialnych za budowę trzech odcinków tras szybkiego ruchu. Od pewnego czasu ma jednak problemy, które przekładają się na „zawalanie” terminów realizacji inwestycji. Chyba najgorsza jest sytuacja na odcinku A4 z Rzeszowa do Jarosławia, gdzie zaawansowanie prac wynosi zaledwie 40 proc. Tymczasem według umowy, odcinek ma być gotowy do... 22 lipca br.
 
Spóźniona A4 i DK1
 
Kolejną zagrożoną inwestycją jest przebudowa DK1 w Tychach. Do 30 czerwca Polimex-Mostostal miał ukończyć pierwszy etap prac o wartości 18 mln zł (15 proc. całej inwestycji). Dotychczas udało się jednak wydać zaledwie 11 mln zł. W tej sytuacji coraz bardziej realne są obawy, że przebudowa "Jedynki" nie zakończy się zgodnie z pierwotnymi planami, czyli późną jesienią 2013. Zgodnie z projektem, do tego czasu ma powstać m.in. kilka bezkolizyjnych skrzyżowań oddzielających ruch lokalny od tranzytowego, trzy podziemne przejścia dla pieszych przy ul. Targiela, Edukacji i Przemysłowej oraz nowe skrzyżowanie ul. Beskidzkiej (DK1) z aleją Niepodległości. Plany zakładają też budowę estakady, którą poprowadzony zostanie ruch tranzytowy. Na najniższym poziomie powstanie rondo, którym będzie odbywał się ruch lokalny.

 
Ale dla bielszczan najważniejsza jest informacja, że wykonawca ma też duże kłopoty przy budowie ekspresówki S-69 prowadzącej z Bielska-Białej do Żywca. Listopadowy termin oddania inwestycji do użytku wydaje się co najmniej zagrożony, gdyż prace ledwo przekroczyły półmetek! Mimo tego, rzeczniczka katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Dorota Marzyńska-Kotas przekonuje, że oficjalnym i obowiązującym terminem zakończenia prac jest nadal listopad 2012. W rozmowie z naszym portalem rzeczniczka GDDKiA przyznała, że wykonawca złożył 16 roszczeń, na podstawie których domaga się m.in. przedłużenia kontraktu o 340 dni. Roszczenia są obecnie rozpatrywane. Na razie brak decyzji, czy w ogóle, a jeśli tak, to w jakim zakresie terminy zostaną przesunięte.
 
Wciąż mydlą nam oczy
 
W sytuacji, kiedy sam wykonawca stwierdza, że na dokończenie prac zabraknie mu niemal roku(!), dziwią i irytują zapewnienia urzędników o dotrzymaniu zakładanych terminów. Zwłaszcza, że w przypadku budowy 41 km autostrady A4 z Rzeszowa do Jarosławia, GDDKiA uwzględniła wniosek Polimeksu i już zapowiedziała 10-12 miesięczne opóźnienia. 
 
W bielskim MZD wierzą, że w tym roku uda się przynajmniej oddać odcinek z Bielska-Białej do Rybarzowic (o tych nadziejach pisaliśmy na początku czerwca w artykule Minister odebrał nam nadzieję). Zapytany przez nas o ten termin rzecznik Polimex-Mostostal Paweł Szymaniak uchylił się od odpowiedzi. - Jesteśmy w trakcie analiz i rozmów z GDDKiA w sprawach dotyczących realizacji S69. Za wcześnie jest na podawanie szczegółów w tej sprawie - mówi Szymaniak. Na pytanie, która inwestycja drogowa realizowana obecnie przez jego firmę ma priorytet odpowiada, że... wszystkie. - Polimex-Mostostal realizuje na bieżąco budowy odcinków dróg i autostrad oraz na bieżąco rozlicza się z podwykonawcami i poddostawcami, w miarę postępu rozliczeń z zamawiającym.
 
Bielska elektrociepłownia zagrożona?
 
W branży nie jest tajemnicą, że sytuacja firmy nie jest dobra. Od początku roku kurs akcji spadł o 50 proc., osiągając najniższy poziom od ośmiu lat. Dodatkowo pod koniec czerwca zarząd Polimeksu nie otrzymał absolutorium. Wiadomo, że firma rozpoczęła rozmowy z bankami w sprawie zawieszenia spłaty zobowiązań. Mówi się, że banki wystraszyły się problemów Grupy PBG i dlatego mogą nie być zainteresowane układami z firmami budowlano-inżynieryjnymi. Odpowiedzialna za budowę trasy A1 Grupa PBG znajduje się obecnie w stanie upadłości układowej.
 
Polimex-Mostostal jest także wykonawcą nowego bloku ciepłowniczego w Bielsku-Białej. W biurze Tauron Wytwarzanie SA zapewniono nas jednak, że inwestycja jest realizowana zgodnie z planem i dotrzymywane są wszystkie terminy. Budowa ma się zakończyć na początku 2013, ale w tych trudnych czasach oficjalne deklaracje już nikogo nie uspokajają.
 
Marta Polak
Foto: GDDKiA w Katowicach