Opłaty za przejazd obwodnicą?
Kilka dni temu pod jednym z naszych artykułów dotyczących obwodnicy („Dziewięć minut do szczęścia”) pojawiła się informacja, że przy wjeździe na tę arterię montowane są specjalne bramki do pobierania opłat. Jeżeli za przejazd północno-wschodnią obwodnicą Bielska-Białej rzeczywiście trzeba będzie płacić, to kierowcy nadal będą kursować przez centrum zamiast nową drogą ekspresową. Postanowiliśmy zweryfikować tę pogłoskę u źródła.
- Termin oddania inwestycji nie jest w żaden sposób zagrożony. Obwodnica zostanie dopuszczona do ruchu na przełomie października i listopada - poinformował nas dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Bielsku-Białej Wojciech Waluś. Zapytany o plotki dotyczące opłat dyrektor odpowiada, że obwodnica nie jest inwestycją miejską i dlatego samorząd nie decyduje o ustawianiu na niej bramek. Dodaje jednak, że takie rozwiązanie mogłoby doprowadzić do sytuacji, w której ruch samochodowy (zwłaszcza pojazdów ciężarowych) po staremu odbywałby się przez centrum miasta, którędy byłoby krócej i taniej.
Zabronią wjazdu do miasta?
- Nie wyobrażam sobie, żeby przez dziwne decyzje zaprzepaścić cel, dla którego budowana jest obwodnica. Czyli po to, żeby cały ruch - a przynajmniej jego większość - skierować poza centrum miasta - wtóruje Walusiowi rzecznik bielskiego magistratu. Tomasz Ficoń zaznacza, że na razie o żadnych opłatach nic mu nie wiadomo.
Dyrektor MZD zapytany, czy w przypadku wprowadzenia opłat Ratusz zdecydowałby się na wprowadzenie zakazów lub ograniczeń dotyczących przejazdu przez centrum miasta samochodów ciężarowych wyjaśnia, że nie ma takich planów. Ale o tym, że podobne rozwiązanie jest możliwe przekonali się wrocławscy kierowcy. Od niedawna tiry powyżej 18 ton mogą poruszać się po stolicy Dolnego Śląska tylko przez dziewięć godzin w ciągu doby (w godz. 4-6, 9-13 i 19-22). Restrykcje tego rodzaju już pięć lat temu wprowadzono w Warszawie.
ViaTOLL nas dopadnie?
O wyjaśnienia poprosiliśmy w katowickim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która jest inwestorem bielskiej budowy. - Nie potrafię odpowiedzieć na pytanie, czy za przejazd drogą ekspresową w Bielsku-Białej będą pobierane opłaty i jakiej mogłyby być wysokości. Tę drugą kwestię określają konkretne przepisy, które biorą pod uwagę m.in. rodzaj drogi, typ pojazdu oraz normy euro, jakie on spełnia - wytłumaczyła nam Dorota Marzyńska, rzeczniczka katowickiego oddziału GDDKiA i odesłała do Ministerstwa Infrastruktury. Jej zdaniem, koledzy z Warszawy powinni dysponować mapą odcinków dróg krajowych, które od 1 lipca 2011 roku są objęte systemem elektronicznego poboru opłat viaTOLL.
Zapukaliśmy więc do drzwi Ministerstwa Infrastruktury, gdzie skierowano nas do... Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Nie daliśmy jednak za wygraną i po żmudnej tułaczce po urzędach, otrzymaliśmy odpowiedź. - Aby na danej drodze funkcjonował system elektronicznego poboru opłat, musi ona zostać wpisana do odpowiedniego dokumentu. Tak więc nawet jeśli system miałby obowiązywać w Bielsku-Białej, to najprawdopodobniej dopiero od przyszłego roku - powiedział nam pracownik Ministerstwa Infrastruktury, Jakub Dąbrowski. Urzędnik obiecał także dowiedzieć się, czy w stosunku do bielskiej obwodnicy są takie plany na przyszły rok (do czasu publikacji artykułu nie otrzymaliśmy odpowiedzi).
Rzeczniczka na to: niemożliwe!
Z naszej wiedzy wynika, że na razie żadnych opłat nie będzie. Jak nas poinformował Rafał Grajewski, inżynier rezydent z firmy WS Atkins Polska, która odpowiedzialna jest za zarządzanie projektem i nadzór nad jego wykonaniem, po prostu nie ma bramek do poboru myta. Od inż. Grajewskiego dowiedzieliśmy się też, że budowniczowie chcą otworzyć drogę przed długim weekendem października (czyli w okolicach 28 bm.).
Pod koniec przyszłego tygodnia planowany jest „przejazd prasowy” drugą obwodnicą Bielska-Białej. Niestety, najprawdopodobniej nie uda się podobnej atrakcji zorganizować dla wszystkich bielszczan. Rzeczniczka GDDKiA zapytana przez nas, dlaczego było to możliwe przy okazji otwarcia autostradowej obwodnicy Wrocławia, a w Bielsku-Białej nie jest, wyjaśniła nam, że Dzień Otwarty opóźniłby oddanie inwestycji do użytku.
Magdalena Dydo
Foto: Marek Kocjan
Zdjęcia zostały wykonane 03.10.2011r. Udostępniła je firma Hermann Kirchner Polska, Lider Konsorcjum Wykonawczego Północno-Wschodniej Obwodnicy Miasta Bielska-Białej.
Artykuł wyświetlono 7230 razy.
REKLAMA
REKLAMA
Zobacz również
Komentarze 25
Ukryty
Komentarz został ukryty, ponieważ naruszał regulamin portalu.
2011-11-11, 11:09
RRPWhbNUrxho
I am foerver indebted to you for this information.
Ukryty
Komentarz został ukryty, ponieważ naruszał regulamin portalu.
2011-10-08, 15:38
Ja
Adamsky: zapytaj się rządu który podpisał umowę z Kulczykiem. PO nie ma z tym nic wspólnego, stawki e-myta wprowadzone przez PO obowiązujące na odcinkach bez koncesji podpisanych w roku 1997 są znacznie niższe i uzależnione od klasy emisji spalin (ekologiczne ciężarówki płacą naprawdę bardzo, bardzo mało, mniej więcej tyle co osobówki). backspacer: tak, zagłosuj na Korwina to wszystko sprywatyzuje i będziesz bulił wszędzie tyle co teraz u Kulczyka i Wąsacza.
backspacer
OFFTOP @adamski, twoje pojęcie o polityce jest porażające. Palikot to tak naprawdę piesek Donia, tylko w przebraniu i na chwilę odłączył się od stada (ale pozostaje w kontakcie). Jak masz zmarnować swój głos, to idź po bandzie i głosuj na Korwina:-P
Adamsky
Szanowny kierowco to pokaż mi na Żywieckiej ograniczenie do 3,5t! Na 3go Maja jest, dlatego wszystkie TIRy "walą" Żywiecką i Al.Andersa a to też jest "miasto".
kierowca
Co za bzdury przecież przez miasto jest 3,5 tony więc po co panikować.
inwestycje
obwodnica jest wpisana do rozporządzenia ministerstwa infrastruktury, jako droga płatna dla pojazdów powyżej 3,5 tony - a więc pojawią się bramownice pobierające e-myto
Adamsky
@Nie ma na kogo głosować/ Jest, tylko żeby ani PO, ani PiS! I tyle. Idźmy i głosujmy na kogokolwiek poza tymi dwoma "ujadaczami"! Pokażmy im obu środkowy palec! Ja mam już dość wojny Kaczyński-Tusk i Tusk-Kaczyński. Obaj stracili moje poparcie!Ja idę na Palikota.
nie ma na kogo glosowac!!!
A jak Pol w czasie rzadow SLD chcial wprowadzic przystepny i przejrzysty system winiet- to odezwaly sie glosy krytyki. PO to jednak nieporozumienia i hipokryzja do kwadratu.
nigdy PiS
jak wygra PiS, to drogi owszem będą za darmo, ale za to na 100% wojna z ruskami za tupolewa, bo kaczorek zaraz tam ruszy z szabelką. Będziecie jeździć za darmo, ale domy opalac szyszkami, pisowskie klakiery !!!!!
Adamsky
@Ja/ To że w Niemczech też już się płaci to nie wiedziałem (osobowe nie płacą!), pewnie masz rację, ale nie zrozumiałeś wogóle mojej wypowiedzi! Ja nie piszę, że wszystko ma być za darmo, odwrotnie, sam jestem za opłatą tylko w granicach rozsądku po prostu! I nie jest prawdą, że w gospodarce liberalnej za wszystko się płaci! Płaci się podatki (np w cenie paliwa są 3 różne podatki, w tym i drogowy!) więc wytłumacz mi jeszcze sensowność kolejnego e-myta w wysokości 200 zł za około 300 km Łódź-Poznań?Tylko "liberalizm" PO polega na tym, że ZA WSZYSTKO SIĘ PŁACI, a to co się dostaje woła o pomstę do nieba! Przykład:
Irlandia, autostrada M4, ok 300km: Dublin-Galway: 3 bramki, każda po 7.50 Euro dla TIRów w sumie 22.5Euro x 4zł = 90ł, czyli 2X TANIEJ!!! Za 300km przy zarobkach sześciokrotnie przewyższających polskie! I co, da się?
kubol
@%BB cytując : "Po drugie im drożej tym mniej pojazdów na drodze tym wieksza szansa, że jej stan techniczny będzie na długi czas w dobrym stanie" - wprowadźmy zatem opłatę 100 zł za km przejechanej drogi - i w całej Polsce będziemy mieć same nowe drogi - wlasciwe nieśmigane - no może dukty leśne będą niesamowicie porozjeżdżane ale to już broszka ALP.
100% BB
pati, nie gadaj głupot! Dobrze wiesz jak ludzie mają w centrum miasta gdzie pod pokoleń oknami, dziennie mają tysiace samochodow przez cały rok. Natomiast błąd polega na tym, że także przez dziesiątki lat urzednicy wydawali pozwolenia na budowę domów gdzie był tylko wolny teren, nawet jeśli były juz jakieś plany drogowe, nie powinni byli ani 10 ani 20 lat temu dawać pozwoleń na budowe tych domów gdzie były planowane rozwiązania drogowe. Dzisiaj każda inwestycja drogowa i nie tylko w kraju, wiąże się z wykupieniem nieruchomości oraz utrudnieniami dla włascicieli budynków sąsiadujących. Natomiast co do opłat, jesli faktycznie plotki staną się kiedyś rzeczywistością, to proponuję aby na głównych drogach do miasta BB, także pobierano opłaty takie same jak na obwodnicy, zeby zmusic koniec końców ludzi do poruszania się drogami szybszymi- obwodnicami. O co chodzi z tym pomysłem, po pierwsze bedzie kasa na nowe inwestycje i ewentualnie utrzymanie tej nowej drogi szybkiego ruchu. Po drugie im drożej tym mniej pojazdów na drodze tym wieksza szansa, że jej stan techniczny będzie na długi czas w dobrym stanie. Jeżeli państwo kombinuje, niech też kombinuje samorząd dzieki temu będzie jakas rekompensata finansowa dla miasta i wybór dla kierujących, będących tylko przejazdem. Zrozumiałbym inwestora prywatnego, buduje to musi zarobic dla siebie i na utrzymanie drogi, ale od kiedy to państwo budując w miastach traktuje inwestycję jako swój prywatny interes jeszcze dzięki pieniadzom z UE? Państwo jest fajne, zbuduje drogę to będzie zbierac pieniądze, ale już na przykład oświetlenie obwodnicy, czyli rachunki za swiatło przyjda zapewne już na "konto" budżetu miasta w BB. Natomiast fani partii politycznych to niech sie nie wypowiadają bo wielu trudnych spraw tylko dla naszego miasta od dłuższego czasu nie rozwiązali jak się należy.
kubol
@Ja kiedy wreszcie zwolennicy socjalizmu uświadomią sobie podstawowy fakt : żeby Państwo dało musie pierwsze zabrać - nic na tym świecie nie jest ZA DARMO - z tą tylko róznicą, że placąc za coś "darmowego" za pośrednictwem podatku ( np. za "darmową"służbę zdrowia ) płacisz relatywnie więcej za gorszą jakość.
Ja
kubol: piszesz takie pierdoły, że się w głowie nie mieści. To właśnie w liberalnej gospodarce za wszystko trzeba płacić, a w socjalistycznej wszystko jest za darmo. Naprawdę, niektórym to już całkowicie w głowie się poprzewracało od takich bardzo "mądrych" terminów.Adamsky: ty też jesteś super poinformowany, Niemcy nie myślą o wprowadzeniu opłat dla ciężarówek tylko już go wprowadzili 6 lat temu!
ANTY
GŁOSUJCIE DALEJ NA PO TO MACIE
kubol
@Adamsky i tu masz całkowitą racje - niech opłaty będa ale nie tak bandyckie jakie planują - dziwi mnie tylko że partia uważająca się za liberalną ma socjalistyczne podejscie do sprawy i nie rozumie że lepiej wycenić coś na 10 zł i te skasować 100 osób za te 10zł niż wycenić na zaporowe 100zł i znaleźć 5 chętnych
Adamsky
To, że S69 będzie płatna ja nie miałem nigdy żadnych wątpilwości, zobaczcie czym różni się S69 od S1 B-B - Cieszyn? Niczym, a tam jest pobór opłat, więc zaraz po... wyborach pojawią się zapewne bramki. Problem nie jest natomiast w tym, że za przejazd, szeroką, komfortową drogą trzeba będzie zapłacić (tak jest w całej Europie, poza Niemcami, którzy też myślą o wprowadzeniu opłat), problem jest w wysokości takiej opłaty! Już teraz np za ocinek Łódź-Pozdań TIRy płacą prawie... 200zł, więc rozjeżdżają drogi lokalne. Jak u nas za przejazd 12km obwodnicy będzie kosztował kilkanaści, czy kilkadziesiąt zł to obwodnica będzie pusta, wszystkie ciężarowe polecą przez Żywiecką. Och ten cholerny i chciwy Grabarczyk...
kubol
@Janek co Ty gamoniu wiesz o Oświecimu - powinieneś sie dobrze zastanowić zanim obrazisz pamięć 1.1 mln ludzi tam zamordowanych - podaj mi jeden przykład pracy gdzie zakatowano na śmierć człowieka za to że nie wyrobił wyśrubowanej normy.
Klauzula informacyjna ›