O internecie mówimy, że jest oknem na świat. Właściwie nie wyobrażamy sobie już życia bez dostępu do sieci. Komputery mocno zawładnęły naszą codziennością. Od pewnego czasu również w szkolnictwie wdraża się programy edukacyjne w oparciu o systemy informatyczne. Szkoły - od wyższych po podstawówki - zaczynają korzystać z wybranych platform edukacyjnych.
 
W ostatnim czasie do języka szkolnego weszły takie terminy, jak e-learning, e-indeksy, e-dzienniki, a także e-podręczniki. Analizując stopień zaawansowania technologii informatycznych w bielskich szkołach, można zaobserwować wiele zaskakujących zmian.
 
Od września 2009 roku Szkoła Podstawowa nr 24 im. Tadeusza Kościuszki przyłączyła się do programu pilotażowego - Lekki jak piórko - multimedialna szafka dla ucznia = lekki tornister. Głównym inicjatorem i pomysłodawcą projektu jest Kuratorium Oświaty w Katowicach. Projekt sfinansował wojewoda śląski wraz z prezydentem Bielska-Białej. W całym województwie śląskim do programu przyłączyło się sześć szkół.
 
SP nr 24 przy ul. Żywieckiej jest drugą placówką oświatową w Polsce, która zaczęła nauczanie przy pomocy netbooków. E-podręczniki są elektroniczną wersją książek, w których umieszczono czytanki, zadania matematyczne, tablice, encyklopedie, atlasy, rebusy i zabawy. Nauczyciel prowadzi lekcje za pomocą projektora.
 
Dyrektor Renata Kraciuk powiedziała nam, że w chwili obecnej z tej formy nauczania korzysta tylko klasa trzecia. W tym oddziale program pilotażowy będzie realizowany aż do szóstej klasy włącznie. Każdy z 23 uczniów ma swój mały, przenośny komputer. Zajęcia z użyciem e-podręczników są prowadzone w bezprzewodowej sali, m.in. z języka polskiego, matematyki i języka angielskiego.
 
 - E-podręczniki są na razie tylko uzupełnieniem zajęć - wyjaśnia pani dyrektor. - Nasi uczniowie korzystają z nich ok. cztery godziny dziennie. Nie rezygnujemy jednak z tradycyjnych form nauczania. W najbliższym czasie zakupimy tablicę interaktywną oraz cały pakiet edukacyjny - gry dydaktyczne, plansze multimedialne, edukacyjne strony internetowe. Lekcja matematyki zaczyna się od rachunku pamięciowego. Mamy także ciekawe programy dydaktyczne do nauczania ortografii.
 
Niektóre szkoły powoli przymierzają się do wprowadzenia elektronicznych dzienników nauczycielskich. Będzie to dość wygodna forma sprawdzania ocen przez rodziców. Oczywiście, bezpośredni kontakt z nauczycielem na zebraniach jest niezastąpiony, lecz ta forma kontroli – jako zastępcza - pozwoli na bieżąco śledzić postępy ucznia.

 
E-learning rozszerza też Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej. - Na razie nie przymierzamy się do elektronicznych indeksów - informuje rzecznik prasowy ATH Mirosław Łukaszuk. - Może w przyszłości to się zmieni. Aktualnie przepisy nie precyzują jednak, kiedy naszą uczelnię zacznie obowiązywać ten system.
 
Informatyzacja jest procesem kosztownym. Jak dotychczas, ATH nie otrzymała żadnego dofinansowania ze strony Unii Europejskiej i dlatego z własnych środków próbuje wprowadzać elektroniczne nowości. - Od nowego semestru zacznie działać platforma edukacyjna. Obecnie trwają przygotowania do e-learningu na studiach niestacjonarnych. Przede wszystkim na Wydziale Budowy Maszyn oraz na kierunkach filologicznych Wydziału Humanistyczno-Społecznego – dodaje rzecznik.
 
System będzie wdrażany powoli. W czasie pierwszego i drugiego okresu semestru wiosennego nastąpi testowanie oraz nagrywanie materiałów i relacji z wykładów na żywo, czyli transmisja przez internet. Następnie każdy student - po uprzednim zalogowaniu się do platformy - będzie mógł korzystać z treści znajdujących się na portalu. Całość zacznie funkcjonować mniej więcej od marca 2010 roku. Uczelnia musi również przeszkolić wykładowców, którzy są przyzwyczajeni do tradycyjnych form nauczania.
 
Na początku system obejmie studia licencjackie. Studenci jednak nie będą zwolnieni z udziału w tradycyjnej formie wykładów i ćwiczeń. E-learning jest dodatkowym pakietem edukacyjnym. Czas pokaże, czy w przyszłości internetowe nauczanie pojawi się również na studiach stacjonarnych.
 
Zastępca dyrektora Kolegium Nauczycielskiego w Bielsku-Białej Jarosław Zięba jest przekonany, że informatyzacja, to przyszłość szkoły. Kolegium już od 2003 roku na wszystkich kierunkach wykorzystuje platformy edukacyjne oparte na e-learningu. - Kształcimy przede wszystkim przyszłych nauczycieli - podkreśla Zięba. - Zaczynamy wprowadzać nowe technologie informacyjne, w tym platformy zdalnego nauczania. Równocześnie uczymy naszych słuchaczy, jak tworzyć platformę.
 
Kolegium Nauczycielskie jest jednym z organizatorów Ogólnopolskiej Konferencji E-Kształcenie i Doskonalenie Nauczycieli – Nowe Standardy, którejjuż czwarta edycja odbędzie się na początku grudnia w Bielsku-Białej. Tematem tego spotkania będzie Netbook zamiast tornistra - możliwości i zagrożenia. Wszystko wskazuje na to, że netbook, e-indeks, e-dziennik i e-learning najprawdopodobniej już niedługo wyprą tradycyjne formy nauczania, a zeszyt i książka pozostaną tylko miłym wspomnieniem.
                                                                                                   
                                                                                                         Małgorzata Skórska