Honorowy Artysta Rosji, Walerij Michajłowski postanowił zawiesić działalność Baletu, a podczas majowej trasy odwiedzić kraje, których publiczność najbardziej zapadła w pamięci artystów. To wielki zaszczyt dla polskich widzów i niepowtarzalna szansa, aby zobaczyć ten zachwycający spektakl. Państwowy Balet Męski z Sankt Petersburga od piętnastu lat znajduje wielbicieli w różnych zakątkach świata. Nie ma osoby, która po obejrzeniu spektaklu z ich udziałem, pozostaje obojętna. Zjawisko, jakim są muskularni mężczyźni tańczący na czubkach palców, zawsze i wszędzie wzbudza wielkie emocje. Polska trasa Państwowego Baletu Męskiego z Sankt Petersburga to okazja, dla tych, którzy jeszcze nie przekonali się o wielkim talencie tancerzy, jak również dla oddanych wielbicieli, aby mogli po raz ostatni uczestniczyć w tym imponującym widowisku

Istniejący od piętnastu lat Państwowy Balet Męski z Sankt Petersburgu założony przez Honorowego Artystę Rosji, Waleria Michajłowskiego, to grupa mężczyzn, zaliczanych do najwybitniejszych tancerzy baletowych na świecie. Ich fenomen polega na tym, że wykonują oni nie tylko role męskie, ale również słynne partie kobiece z klasycznego repertuaru baletowego. „Wspaniałe damy z gracją” – tak mówią o Balecie Męskim z Sankt Petersburga rosyjscy dziennikarze. W maju przyjeżdżają do Polski po raz ostatnia i to niebywała okazja, aby zobaczyć zachwycające widowisko z udziałem mężczyzn, którzy do spektakli malują twarze, wkładają obcisłe gorsety i tiulowe spódniczki. Ale nie tylko ze względu na ich wygląd warto zobaczyć spektakl. Państwowy Balet Męski z Sankt Petersburga to również perfekcjonizm, muzykalność i urzekający styl.

W repertuarze baletu można odnaleźć fragmenty najlepszych przedstawień baletowych m.in. „Dziadka do orzechów” czy taniec małych łabędzi z „Jeziora Łabędziego” Piotra Czajkowskiego. Na koniec pojawia się na scenie sam Walerij Michajłowski, jako umierający łabędź. Kiedy zobaczyła to największa rosyjska balerina, Maja Plisiecka, powiedziała „Zawsze sądziłam, że tańczę Umierającego Łabędzia najlepiej, muszę jednak przyznać, że Michajłowski tańczy lepiej niż ja…”. Nie można nie zobaczyć tak spektakularnego widowiska z udziałem samego Mistrza.

Istniejący od piętnastu lat balet męski założony przez Waleria Michajłowskiego, to grupy mężczyzn, którzy zaliczani są do najwybitniejszych tancerzy baletowych na świecie. Ich fenomen polega na tym, że wykonują oni nie tylko role męskie, ale również słynne partie kobiece z klasycznego repertuaru baletowego. „Wspaniałe damy z gracją” – tak mówią o Balecie Męskim z Sankt Petersburga rosyjscy dziennikarze. Pomysł Michajłowskiego tak bardzo spodobał się Departamentowi Kultury oraz władzom miasta, że ustanowiono Balet Męski oficjalnym zespołem baletowym Sanki Petersburga.
Już pierwsze występy wywołały zachwyt zarówno widzów jak i krytyków. Nikt nie pozostał obojętny po obejrzeniu tego niesamowitego widowiska, gdzie mężczyźni z atletycznymi sylwetkami, w perfekcyjny sposób tańczą na czubkach palców, w muślinowych spódniczkach. Na temat grupy pojawiło się ponad trzysta artykułów w najbardziej renomowanych pismach m.in. „Dance Magazine”, „The New York Times”, „Dance”.
W repertuarze baletu można odnaleźć fragmenty najlepszych przedstawień baletowych m.in. „Dziadka do orzechów”, taniec małych łabędzi z „Jeziora Łabędziego” Piotra Czajkowskiego, Torreadorów i Habanerę z „Carmen” do muzyki Georges’a Bizeta i Rodiona Szczedrina, a także fragmenty z „Bolera” Maurice’a Ravela. Tancerze ze smakiem i wyczuciem prezentują się również m.in. do muzyki Cesare’a Pugniego Grand Pas de Quatre i Pas de Deux z baletu „Esmeralda” oraz „Łabędzia” Camille’a Saint-Saensa. Na koniec tego niezwykłego widowiska sam Walerij Michajłowski pojawia się na scenie jako umierający łabędź. Kiedy zobaczyła to największa rosyjska balerina, Maja Plisiecka, powiedziała „Zawsze sądziłam, że tańczę Umierającego Łabędzia najlepiej, musze jednak przyznać, że Michajłowski tańczy lepiej niż ja…”.

Dotychczas powstało 6 spektakli. Każdy z nich stanowi kolejny etap w rozwoju sztuki baletowej. Michajłowski wraz ze swoim Baletem Męski z Sanki Petersburga, już na stałe umiejscowił się w dziejach baletu. „Komizm sporadycznie i rozważnie zakrada się do tej pracy….jednak ogólne podejście jest poważne i tradycyjne, zespół prezentuje perfekcyjną technikę tańca w baletkach, muzykalność oraz urzekający styl”. (Dance & The Art.”, USA)


Historia
W 1992 roku doskonały tancerz z Sankt Petersburga – Walerji Michajłowski założył nowy, oryginalny zespół baletowy – Państwowy balet Męski. Projekt zyskał poparcie Ministerstwa Kultury. Początkowo nie miał to być wyłącznie męski zespół. W trakcie naboru do trupy okazało się, że baletnice, które przyszły na przesłuchania nie były wystarczająco dobre. Nie spełniały wysokich wymagań założyciela baletu, Waleria Michajłowskiego – chciał tworzyć sztukę baletową na najwyższym poziomie. Właśnie wtedy zdecydował, że w jego zespole znajdą się wyłącznie perfekcyjni baletmistrzowie. Co więcej, Michajłowski wyznaczył kolejne kryterium przyjmowania tancerzy – urodę! Zapewnia on, ze nie zobaczy się u niego „brzydkiej baletnicy”. Ale ani płeć, ani szlachetne rysy twarzy nie są jedynym kryterium, które decyduje o ich istnieniu w balecie. Każdy z nich musi mieć wręcz do perfekcji opanowaną technikę tańca. Każdy musi posiadać ogromny zapał i silną wolę do ciężkiej pracy. Wiele godzin trudnych treningów, często przypłaconych strugami krwi i potu – nie wszyscy są w stanie temu podołać. Ale ci, którzy zostają, mają szansę poznać smak ogromnej popularności i sławy.

Zespół Michailovskiego reprezentował Rosję na wielu międzynarodowych festiwalach, m.in. podczas festiwalu organizowanego przez UNESCO, jak również podczas międzynarodowego festiwalu „Gwiazdy Światowego Baletu”. Zespół występował na najbardziej znanych scenach Rosji i świata – m.in. „Lincoln Center” w Nowym Jorku, w głównych salach koncertowych
i teatrach Tokio, Kopenhagi, Helsinek, Jerozolimy, Seulu, Cape Town, Johannesburga, Szanghaju, Pekinu, Moskwy, Sankt Petersburga, Kijowa, Mińska, Rygi, Tallina i Wilna.


Walerij Michajłowski jest słynnym sanktpetersburskim tancerzem. Po ukończeniu Akademii Choreografii w Kijowie w 1971 roku, trafił do Opery Narodowej w Odessie. Zdobył uznanie dyrektora i widzów. Przez sześć lat występował w głównych rolach w takich baletach jak "Jezioro Łabędzie”, „Giselle”, „Esmeralda”, „Anna Karenina”, „Don Kichot” i inne.  Za swoje osiągnięcia otrzymał tytuł Honorowego Artysty Rosji.

Tancerze
- Jarosław Alechnowich. Urodził się 3 sierpnia 1981 roku. W 1999 roku ukończył Instytut Choreografii w Permie. Tańczył w Rosyjskim balecie kameralnym. W 2000 roku przeniósł się do Rostowa, gdzie pracował w Teatrze Muzycznym. W kwietniu 2003 roku Walerij Michajłowski zaprosił go do współpracy w Państwowym balecie Męskim z Sankt Petersburga.
- Andriej Jermolenko. Urodził się 2 czerwca 1969 roku. Skończył Leningradzką Akademię Choreografii im. A. J. Waganowej w 1987 roku. Pracował w Państwowym Konserwatorium w Leningradzie. W latach 1988-1989 występował w Państwowym Akademickim Teatrze Opery i Baletu w Leningradzie. W 1989 roku trafił do Teatru Baletu Borisa Ejfmana. Od 1997 tańczy w balecie Męskim.
- Wadim Iljasz. Urodził się 11 lutego 1981 roku. Wykształcenie baletowe zdobył w Białoruskiej Państwowej szkole Choreografii, która ukończył w 2000 roku. W latach 1999 – 2002 tańczył jako solista w Państwowym Akademickim teatrze Opery i Baletu w Mińsku. Do Baletu Męskiego Michajłowskiego trafił we wrześniu 2004 roku.
- Aleksiej Kokowin. Urodził się 2 lipca 1985 roku. Sztuki baletowej uczył się w Państwowym Instytucie Choreograficznym w Baszkirii od 2003 roku. Od marca 2004 roku jest tancerzem Państwowego Baletu Męskiego.
- Omak Sarama. Urodził się 3 lutego 1977 roku. Ukończył Państwowy Instytut choreograficzny w Baszkirii w 1995 roku. Edukację baletową kontynuował w Państwowym Uniwersytecie Kultury i Sztuki w sanki Petersburgu. W latach 1996 – 1997 pracował w Państwowej Filharmonii Republiki Tuwy. W zespole Waleria Michajłowskiego występuje od lutego 2002 roku.
- Maksim Smirnow. Urodził się 21 sierpnia 1982 roku. W 2000 roku ukończył Państwową Akademię Rosyjskiego Baletu im. A.J. Waganowej. Karierę rozpoczął w Państwowym Teatrze Opery i Baletu przy Konserwatorium im. N. A. Rimskiego – Korsakowa w Sanki Petersburgu. Tańczył w Sanktpetersburskim Państwowym Teatrze baletu Klasycznego. Prace w Balecie Męskim rozpoczął w marcu 2003 roku.

Ciekawostki
Sam Michajłowski przez blisko 20 lat był czołowym solistą w słynnym także w Polsce Sanktpetersburskim Teatrze Baletu Borysa Ejfmana.

„Mój numer stopy to 42. nie można kupić takich baletek w sklepie, zamawiamy je u szewca specjalisty. Ale ja i tak mam najmniejszą stopę w zespole.” – mówi w jednym z wywiadów założyciel zespołu, Walery Michajłowski.

Recenzje:
Gazeta Wyborcza:
Tancerze, wyłącznie mężczyźni, występują w żeńskich partiach XIX-wiecznych baletów, ze smakiem parodiując konwencję tańca klasycznego. Ucharakteryzowani, z makijażem,
w perukach, gorsetach i tiulach z rozbrajającą perfekcją i niewiarygodną zwiewnością wykonali najbardziej skomplikowane układy i pasaże przeznaczone dla kobiet, łącznie z tańcem na puentach, zachwycając warszawską publiczność.
Trybuna:
Programowy brak kobiet – a to one przecież zawsze w sztuce baletowej pełniły rolę główną – szef artystyczny tej kameralnej trupy obrócił zdecydowanie na swoją korzyść. Zastąpił mianowicie zwiewne baleriny świetnie przygotowanymi tancerzami, dla których poruszanie się na puentach wydaje się być prawie naturalne. Doskonale wyszkolonym w technice klasycznej tancerzom we wcielaniu się w kobiece postacie pomaga kostium i makijaż.
The New York Times (USA):
To, co sprawiło, że spektakl był tak fascynujący to momenty, w których mężczyźni wykonywali tradycyjną choreografię w sposób uwydatniający ich technicznie doskonałe przygotowanie klasyczne. Momenty komiczne spektaklu były niezwykle wyrafinowane tak, jak niezwykle musi wyglądać układ choreograficzny zaprojektowany dla filigranowych baletnic w wykonaniu silnych muskularnych mężczyzn.
Dance & The Art (USA):
Komizm sporadycznie i rozważnie zakrada się do tej pracy... jednak ogólne podejście jest poważne i tradycyjne, zespół prezentuje perfekcyjną technikę na baletkach, muzykalność oraz prawdziwy urok i styl.
The Star (Johannesburg, RPA):
Oni są w swoim żywiole, który wybrali z ogromną rozkoszą, olśniewającym stylem i technicznym opanowaniem tradycji i konwencji baletu klasycznego. Z mieszanką radosnej zemsty i uwielbienia, Michajlovsky i jego zespół stawiają czoło repertuarowi i osobowości scenicznej rosyjskiej baleriny... Wszystko się wybacza pod ekstrawagancką zasłoną zatytułowaną „Pół żartem, pół serio”. Satynowe baletki w męskim rozmiarze i testosteron działają jak zapalnik. To czystość z muskularnym odcieniem bez powiewu wulgarności.
Siedem dni (Moskwa):
Publiczność ich pokochała. Nie tylko z powodu, że ich sztuka jest dawką dobrego humoru i radości, również dlatego, że tworzą oni harmonię i piękno. Nawet poważne momenty przedstawienia przepełnione są światłem i dobrocią.


Punkty sprzedaży biletów:

Gorzów Wlk: 19.05.2007 r. godz. 19.00, Teatr im. Osterwy
Ceny biletów: 140 zł, 100 zł
Punkty sprzedaży: Teatr im. Osterwy (95) 728 99 39/40

Szczecin: 20.05.2007 godz.19:00, Opera na Zamku
Ceny biletów: 180 zł, 110 zł, 80 zł
Kasy: Opera na Zamku (91) 48 88 333

Jelenia Góra: 21.05.2007 r. godz. 20.00, Teatr Jeleniogórski
Ceny biletów: 130 zł, 90 zł, 70 zł
Punkty sprzedaży: (075) 64 28 130

Poznań: 22.05.2007 r.  godz. 20.00, Scena Rozmaitości
Ceny biletów: 140 zł, 110 zł, 80 zł
Punkty sprzedaży: C.I.M (61) 851 96 45;

Radom: 23.05.2007 r. godz. 20.00, Sala Koncertowa UM
Ceny biletów: 110 zł, 80 zł
Punkty sprzedaży: koordynator 602 230 133,

Bielsko-Biała: 24.05.2007 r. godz. 20.00, Bieleckie Centrum Kultury
Ceny biletów: 130 zł, 100 zł
Punkty sprzedaży: Bielskie Centrum Kultury (33) 82-816-45

Rybnik: 26.05.2007 r. godz. 19.00, Rybnickie Centrum Kultury
Ceny biletów: 110 zł, 80 zł
Punkty sprzedaży: Rybnickie Centrum Kultury (32) 42 22 320

Warszawa: 27.05.2007 r. godz. 19.00, Sala Kongresowa
Ceny biletów: 190 zł, 160 zł, 120 zł, 80 zł
Punkty sprzedaży:; Sala Kongresowa (22) 656 72 99