Aż 41 proc. dyrektorów chciałoby wydłużenia czasu pracy pielęgniarki lub jej codziennej obecności w szkole.

Oddział Zamiejscowy w Bielsku-Białej ŚCZP przeprowadził w ostatnim kwartale 2006 r. badanie ankietowe profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami szkół podstawowych. Ankieta objęła powiaty: bielski grodzki i ziemski, cieszyński, pszczyński, żywiecki. Formularze ankiety, opracowane w oparciu o wytyczne Zakładu Medycyny Szkolnej Instytutu Matki i  Dziecka w Warszawie,  wysłano do dyrektorów 268 szkół podstawowych. Otrzymano 202  ankiety zwrotnie, w tym 192  ankiety  prawidłowo  wypełnione, co stanowi 86 proc. wysłanych ankiet.

W ankiecie pytano m.in. o gabinet medyczny w szkole, częstotliwość pobytu pielęgniarki na terenie placówki, zadania realizowane przez pielęgniarkę i jej współpracę ze szkołą.

Jak wynika z ankiet, w 83,3 proc. szkół jest wydzielone pomieszczenie na gabinet medyczny, nie ma takiego pomieszczenia w 16,7 proc. szkół.

W większości szkół podstawowych pielęgniarki są obecne w niepełnym wymiarze zatrudnienia i pod opieką mają jeszcze inne szkoły. Według zebranych danych, tylko w 7,3 proc. szkół pielęgniarka pracuje codziennie, w 87 proc. szkół jest ona regularnie (w wybrane dni tygodnia), w 4,7  proc. szkół pielęgniarka zjawia się sporadycznie, a 1 proc. szkół w ogóle nie ma opieki pielęgniarki. Opieka pielęgniarska nad uczniami najlepiej zapewniona jest w powiecie bielskim grodzkim, gdzie w 25 proc. szkół pielęgniarka jest codziennie.

Czym zajmują się pielęgniarki szkolne? Według odpowiedzi dyrektorów, w 92,2 proc. szkół prowadzą testy przesiewowe u uczniów  (mają one na celu wykrycie zaburzeń rozwoju fizycznego, narządu ruchu, wzroku, słuchu, podwyższonego ciśnienia tętniczego krwi), w 91,7 proc. placówek przygotowują profilaktyczne badania lekarskie uczniów,  w 83,3 proc. - prowadzą grupową profilaktykę próchnicy zębów-fluoryzację, w 89,6 proc. - poradnictwo czynne  dla uczniów z problemami zdrowotnymi, w 94,8 proc. - udzielają uczniom i pracownikom szkoły pierwszej pomocy medycznej, w 4,7 proc. - prowadzą szczepienia ochronne.

Ponadto, według ankiet, w 88 proc. szkół podstawowych z Bielsko-Białej i regionu pielęgniarki systematycznie przekazują dyrekcji i wychowawcom klas informacje o stanie zdrowia uczniów, a 82,8 proc. placówek uczestniczą w wyposażaniu apteczek. W niektórych placówkach (17,7 proc.) systematycznie uczestniczą w posiedzeniach rady pedagogicznej oraz w  spotkaniach z rodzicami (15 proc.).

63 proc. dyrektorów oceniło współpracę z pielęgniarką jako bardzo dobrą, 25 proc. - dobrą, 9 proc. - zadowalającą, a 3 proc. - niezadowalającą. Aż 41 proc. dyrektorów życzyłoby sobie
wydłużenia czasu pracy pielęgniarki lub codziennej jej obecności w szkole.

- W tym samym okresie prowadziliśmy ankietę również w Częstochowie oraz okolicznych powiatach i wyniki są podobne jak w Bielsku-Białej - mówi Ryszard Majer, dyrektor Śląskiego Centrum Zdrowia Publicznego. - Szkoły dobrze oceniają  pracę  pielęgniarki, ale zgłaszają problem zbyt małej liczby godzin sprawowania opieki nad uczniami. Pielęgniarka która jest w szkole  tylko parę razy w miesiącu, w praktyce nie jest w stanie wykonać dobrze swoich zadań jak choćby kontrola stanu rozwoju fizycznego uczniów czy fluoryzacja. Jest to więc alarmujący sygnał dla Narodowego Funduszu Zdrowia, który zawiera z zakładami opieki zdrowotnej kontrakty na usługi pielęgniarek dla szkół.

ŚLĄSKIE CENTRUM ZDROWIA PUBLICZNEGO
W KATOWICACH

www.sczp.gov.pl

Śląskie Centrum Zdrowia Publicznego w Katowicach (wraz z oddziałami w Częstochowie i Bielsku-Białej), gromadzi, przetwarza i opracowuje dane o stanie zdrowia ludności oraz przygotowuje analizy z zakresu zdrowia mieszkańców województwa i funkcjonowania systemu ochrony zdrowia. Ponadto do ŚCZP należy obsługa konsultantów wojewódzkich w dziedzinie medycyny i farmacji, kontrola zakładów opieki zdrowotnej w województwie, udział w organizowaniu kształcenia, w szczególności w procesie specjalizacji, lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów i innych zawodów w ochronie zdrowia, oraz promocja zdrowia i działania w zakresie rozwiązywania problemów narkomanii oraz zapobiegania AIDS.