14. edycja Europejskiego Festiwalu Fabuły, Dokumentu i Reklamy „Euroshorts 2005” odbyła się w Warszawie w listopadzie ubiegłego roku. Obecnie replika festiwalu „wędruje” po Polsce.
Jak zwykle festiwal łączy sferę reklamową i niekomercyjną. Najważniejszym elementem Strefy Reklamowej jest „Amerykański Film Reklamowy 2005” – zestaw najwybitniejszych amerykańskich reklam, z udziałem znanych aktorów, między innymi Brada Pitta i Roberta de Niro, nakręconych przez wybitnych reżyserów: Davida Finchera, Martina Scorsese, Joe Pytkę i innych. O znalezieniu się w gronie wybranych do słynnego zestawu, decyduje wyróżnienie ich przez amerykańskie Stowarzyszenie Niezależnych Producentów Reklamowych. Kolejnym krokiem jest coroczne włączanie zestawu do stałych zbiorów Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku.
Strefę Niekomercyjną tworzą krótkie filmy z całego świata zgłoszone do konkursu. W edycji 2005 roku brało udział aż 29 filmów z 13 krajów: Belgii, Danii, Irlandii, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Nepalu, Węgier, Litwy, Polski, Portugalii, Hiszpanii, Turcji i USA. Nagrodę główną – i jedyną – przyznała sama publiczność.
Festiwal organizuje Fundacja Młodego Kina w Warszawie. Współorganizatorem pokazu w Galerii Bielskiej BWA jest Bielska Wyższa Szkoła Biznesu i Informatyki im. Józefa Tyszkiewicza w Bielsku-Białej.