Blisko 13 mln zł wynosił budżet Podbeskidzia w sezonie 2021/22. 5 mln zł z tej kwoty wyłożyło miasto Bielsko-Biała, 3 mln zł klub pozyskał od sponsorów, a kolejny 1 mln zł pochodzi z tzw. dnia meczowego - to wnioski z raportu Deloitte. Mimo dobrych wskaźników finansowych, klub zakończył miniony sezon na 9. miejscu.

Dziś przed południem odbyła się wideokonferencja prezentująca piątą edycję raportu firmy doradczej "Deloitte 1 Liga Finansowa", przygotowanego we współpracy z Pierwszą Ligą Piłkarską oraz klubami Fortuna 1 Ligi. W jej trakcie zaprezentowano dane finansowe wszystkich klubów zaplecza ekstaklasy. 

Najwyższy budżet w zeszłym sezonie miał Widzew Łódź - 22,98 mln zł, dalej jest Podbeskidzie - 12,95 mln zł, Arka Gdynia - 11,93 mln zł, Korona Kielce - 11,89 mln zł, ŁKS Łódź - 10,09 mln zł, GKS Tychy - 10,03 mln zł, Miedź Legnica - 8,52 mln zł, Górnik Polkowice - 7,84 mln zł czy Skra Częstochowa - 7,67 mln zł.

Na budżet klubu z Bielska-Białej składa się m.in. 5 mln zł z kasy miasta, które ma 65 proc. akcji spółki oraz 3 mln zł pozyskane od reszty sponsorów. - Dla Podbeskidzia najważniejszym źródłem przychodowym są przychody komercyjne o wartości 9,96 mln zł, stanowiące 77 proc. wszystkich przychodów - czytamy w raporcie Deloitte. Kolejne 2 mln zł klub pozyskał z tytułu transmisji, co stanowi 16 proc. budżetu, a 1 mln zł to przychody z tzw. dnia meczowego (7 proc. budżetu). Średnio na meczach przy Rychlińskiego melduje się ok. 3 000 kibiców, co w zeszłym sezonie było piątym najlepszym wynikiem w I lidze.

Podbeskidzie na wynagrodzenia przeznacza ok. 46 proc. przychodów (ok. 6 mln zł), co jest bardzo dobrym wskaźnikiem - wartość optymalna w tym obszarze nie powinna przekraczać 60 proc. Klub z Bielska-Białej ma 38 sponsorów, co jest trzecim najlepszym wynikiem w I lidze, a w ogólnym zestawieniu klub od sponsorów pozyskuje wspomniane wcześniej ok. 3 mln zł, co również jest trzecim najlepszym wynikiem na zapleczu ekstarklasy (średnio od każdego ze sponsorów pozyskuje 78 tys. zł).

Pentagon Research przeprowadził wycenę efektywnościową przekazu marketingowego klubów. Badanie wartości mediowej polega na weryfikacji liczby i jakości ekspozycji marek, którymi są: sponsorzy czy samorządy. Wartość mediowa ekspozycji miasta Bielsko-Biała wyceniona została na blisko 6 mln zł. Nazwa miasta w kontekście wydarzeń związanych z Podbeskidziem pojawiła się w mediach ok. 43 tys. razy.

bak