Do przełomu 2026 i 2027 roku potrwa kompleksowa przebudowa ul. Piastowskiej w Bielsku-Białej. MZD ogłosił przetarg na wyłonienie wykonawcy robót, który na plac budowy wejdzie z początkiem września. Zmodernizowana ulica posiadać będzie dwa lub trzy pasy ruchu, a kilka skrzyżowań zostanie przebudowanych i stanie się rondami. Zbudowana zostanie ścieżka rowerowa, obustronne chodniki i ponad 60 miejsc postojowych. Rozbudowa wiązać będzie się z wycinką prawie 200 drzew, które w znacznej części zostaną zastąpiona nasadzeniami kompensacyjnymi.

W środę Miejski Zarząd Dróg ogłosił przetarg dotyczący rozbudowy ul. Piastowskiej w Bielsku-Białej na odcinku od skrzyżowania z Traugutta do ronda Hulanka. Prace podzielone zostaną na dwa etapy: I - od Traugutta do Listopadowej (ok. 700 m) i od Listopadowej do ronda Hulanka (ok. 1550 m).

Chodniki, ścieżka i miejsca postojowe

Po modernizacji droga na całym odcinku posiadać będzie obustronne chodniki (2-3 m) oraz dwukierunkową ścieżkę rowerową po stronie północnej (2-2,5 m), która połączy rejon dworca PKP z istniejącą trasą w kierunku lotniska. W zależności od odcinka ul. Piastowska po modernizacji posiadać będzie trzy (od Traugutta do Słowackiego) lub dwa pasy ruchu (od Słowackiego do włączenia w al. gen Andersa).

Jak czytamy w projekcie, „trasa rozbudowywanej drogi będzie przebiegać po istniejącej śladzie ulicy Piastowskiej w granicach istniejącego pasa drogowego, z miejscowymi poszerzeniami pasa wynikającymi z nowo projektowanego zagospodarowania terenu”. W ramach inwestycji przewiduje się również budowę rond na skrzyżowaniach z ulicami: Słowackiego, Listopadową, Wyspiańskiego, Sobieskiego i Emilii Plater, przebudowę zjazdów w niezbędnym zakresie, przebudowę sieci kanalizacji deszczowej, wodociągowej, gazowej, ciepłowniczej oraz oświetlenia ulicznego, sieci elektroenergetycznej i teletechnicznej.

Szpaler dorodnych lip zachowany

Powstaną także nowe miejsca postojowe. W ramach etapu I sześć zlokalizowanych zostanie w rejonie I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika. Znacznie więcej (64 miejsca postojowe) planowanych jest w ramach realizacji II etapu inwestycji: 15 przy ul. Piastowskiej 48, 11 przy ul. Sobieskiego 90 i 92, pięć przy ul. Emilii Plater 21, 28 przy ul. Piastowskiej 86 oraz kolejnych pięć przy ul. Piastowskiej 138.

Rozbudowa układu drogowego, w tym budowa ścieżki rowerowej, miejsc postojowych czy rozbudowa skrzyżowań wiązać się będzie z wycinką blisko 200 drzew. Wykonawca zobowiązany będzie do wykonania 39 nasadzeń dla I etapu i 131 nasadzeń kompensacyjnych dla II etapu. Zachowany i chroniony w trakcie prac ma być szpaler dorodnych lip rosnących wzdłuż ul. Piastowskiej na odcinku od Czecha do Listopadowej.

Trzy terminy realizacji inwestycji

- Podczas prowadzenia prac budowlanych w sąsiedztwie drzew należy dołożyć wszelkich starań, aby drzewa przetrwały uciążliwy dla nich czas w jak najlepszym stanie. Strefa ochrony drzew powinna odpowiadać powierzchni rzutu korony - brzmią zalecenia wpisane do dokumentacji przetargowej.

Jak długo potrwa inwestycja? Zgodnie z warunkami, prace mają ruszyć początkiem września. I etap prac (od Traugutta do Listopadowej) „w zakresie uzyskania przejezdności” i prowadzenia ruchu dwukierunkowego mają zostać wykonane w ciągu 16 miesięcy. W podobnym terminie zrealizowany ma zostać 600-metrowy odcinek etapu II (końcowy fragment). 23 miesiące potrwać mają prace związane z budowę skrzyżowania z wyspą środkową w rejonie ul. Sobieskiego i Emilii Plater. Cała inwestycja potrwa 29 miesięcy.

Bartłomiej Kawalec
[email protected]