Coraz więcej firm przechodzi na zdalny tryb pracy. Taka forma jednak zaciera granicę między obowiązkami wynikającymi z zatrudnienia a życiem prywatnym. Łatwo jest przedłużyć dzień pracy lub odwrotnie, rozproszyć się domowymi sytuacjami. Jaki wpływ na pracowników ma praca w trybie home office? Jak znaleźć balans między nią a czasem wolnym? Mamy kilka wskazówek, które mogą pomóc odnaleźć się w domowo-pracowej rzeczywistości.

Wpływ pracy zdalnej na codzienność

Praca z domu ma wiele plusów. Nie trzeba dojeżdżać do biura, co oszczędza zarówno czas, jak i pieniądze wydane na paliwo lub bilety, łatwiej się też skupić, jeżeli nie ma w pomieszczeniu innych pracowników, co przekłada się na produktywność. Można rozwijać się zawodowo w wygodnym fotelu i znanym środowisku. 

Jednak wykonywanie obowiązków służbowych w domu stawia przed pracownikiem tyle samo wyzwań co korzyści. Zdecydowanie łatwiej jest wydłużyć dzień pracy poprzez przerywanie jej na rzecz domowych obowiązków lub sytuacji związanych z innymi domownikami. Większe jest też emocjonalne zaangażowanie w wykonywane zadania. Dom z reguły powinien być też miejscem, w którym czujemy się bezpiecznie i jest nam wygodnie. Praca natomiast często wiąże się ze stresującymi sytuacjami. Znacznie trudniej jest zapomnieć o wydarzeniach związanych z pracą, jeżeli ciągle jesteśmy w miejscu jej wykonywania. 

Każda osoba też inaczej odczuwa trudności związane z dostosowaniem się do home office. Równowaga między pracą a życiem prywatnym może być szczególnie uciążliwa dla pracoholików albo osób cierpiących na różne zaburzenia lub np. na syndrom DDA. W takim wypadku nie należy nieść wszystkiego na własnych barkach. Warto poprosić o pomoc psychologa lub psychoterapeutę (https://www.psychoterapia-skawinska.pl/terapia-dda-krakow/).

Rutyna – stałe godziny pracy i jedno miejsce jej wykonywania

Warto jest mieć osobne pomieszczenie, które będzie służyło tylko do pracy. Natomiast jeżeli nasza przestrzeń jest ograniczona, wystarczy osobne biurko z wygodnym krzesłem. Ważne jest jednak, żeby miejsce to miało jeden cel. Wtedy, po pewnym czasie, umysł sam dostosuje się do tego, że jeżeli siadasz w tym miejscu, to znaczy, że zaczynasz pracować, a jeżeli odchodzisz od biurka, wychodzisz z pracy. Stałe godziny pracy również są niezwykle pomocne do wyrobienia nawyków ułatwiających rozdzielenia obowiązków wynikających z zatrudnienia od życia prywatnego.

Plan pracy

Ustalenie kolejności wykonywania zadań według ich priorytetów może znacznie ułatwić spokojne cieszenie się wolnym czasem po pracy. Jeżeli wykonasz wszystkie najważniejsze zadania i te, które zajmują mało czasu, zostanie Ci niewiele obowiązków, które nie są pilne. Dzięki temu będziesz mieć więcej przestrzeni do korzystania z życia prywatnego bez zbędnych myśli o pracy.

Usunięcie rozpraszaczy

Warto zadbać o uporządkowaną przestrzeń wokół miejsca pracy. Im więcej przedmiotów, tym większa szansa, że któryś z nich rozproszy Twoją uwagę. Tyczy się to również mediów społecznościowych. Prywatny telefon, jeżeli jest taka możliwość, należy wyciszyć i położyć w miejscu poza zasięgiem rąk. Ograniczenie czasu poświęconego na rozpraszacze pozwoli zakończyć pracę w wyznaczonych godzinach.

Praca poza domem

Przeniesienie obowiązków poza domową przestrzeń może dać symulację pracy stacjonarnej i pobudzić produktywność. Można udać się do kawiarni, przestrzeni coworkingowej, czy innego miejsca, w którym będziemy mogli się skupić. W takim wypadku powrót do domu jest jak wyjście z biura i ostateczne zakończenie pracy na dany dzień.


Jeżeli mimo wprowadzenia powyższych wskazówek w życie, nie możesz odnaleźć się w pracy zdalnej, ani oddzielić jej od życia prywatnego, warto odwiedzić gabinety psychoterapii, w których odpowiedni specjalista pomoże Ci znaleźć równowagę w sferze zawodowej. Może być to znacznie bardziej skuteczny sposób wprowadzenia do życia balansu praca-dom.

Artykuł sponsorowamy