reżyseria Jacek Głomb
scenariusz Robert Urbański
scenografia Małgorzata Bulanda
muzyka Bartek Straburzyński

PREMIERA 20 kwietnia 2013r.

Bułka Grażyna                        - Franciszka
Gera Magdalena                     - Staszka
Gzowska ? Sawicka Marta  - Klara
Krzywicka Jagoda                - Paulina
Suprun Maria                          - Jadwiga
Kostrzewa Katarzyna          - Józia
Abrahamowicz Kuba           - Natan
Czapla Kazimierz                 - Jorge
Lorek Tomasz                        - Nikodem
Miska Sławomir                     - Aleksy
Myrczek Adam                       - Opacz
Pierściński  Artur                  - Żandarm  i Paolo
Sawicki  Rafał                        - Sobiesiak
Sikora Grzegorz                    - Pito, Asystent Żandarma
Znaniecki  Mateusz               - Michał
Dziedzic Jerzy                      - Adam

"(...)
- Fenomenu społecznego masowej ucieczki chłopów polskich za ocean w końcu XIX wieku nigdy jeszcze nie pokazano w teatrze. Warto o tym mówić nie tylko dlatego, że to nieznany szerzej fragment naszej historii, ale również z tej przyczyny, że ówcześni uciekinierzy tylko po części są zupełnie inni niż dziś; w dużej mierze przypominają dzisiejszych emigrantów, również jadących niejednokrotnie w nieznane, oszukiwanych, wykorzystywanych, zderzających się z zupełnie innym światem, niż ten, który dotąd znali ? objaśnia zainteresowanie tematem urodzony w Galicji (Tarnowie), co często podkreśla,  Jacek Głomb.

(...)

- W konwencji realizmu magicznego w stylu Márqueza pragniemy opowiedzieć historię, w której jest miejsce na każdą ludzką podłość, ale i na międzyludzką solidarność. Opowieść, w której ucieka się z ojczyzny, bo się jej nienawidzi, ale potem zawsze się za nią tęskni ? dodaje Głomb.

(...)

- Inspiracją stały się dla nas literackie reportaże Martina Pollacka: Po Galicji. O chasydach, Hucułach, Polakach i Rusinach oraz Cesarz Ameryki. Wielka ucieczka z Galicji. Pollack odmalowuje przepadły w odmętach historii świat galicyjskiej nędzy i beznadziei, która wypychała ludzi z ich rodzinnych wsi w nieznane. Barwnego materiału dostarczają też m.in. poemat Marii Konopnickiej Pan Balcer w Brazylii, cykl felietonów Adolfa Dygasińskiego Listy z Brazylii (pisarz wybrał się za ocean u boku chłopów), rozmaite pamiętniki i wspomnienia, a zwłaszcza przejmująca korespondencja chłopskich wygnańców, zebrana przez Witolda Kulę w tomie Listy emigrantów do Brazylii i Stanów Zjednoczonych ? dodaje autor scenariusza, kierownik literacki legnickiego teatru i dramaturg, Robert Urbański."

Gdzie i kiedy?

W dniu dzisiejszym spektakl nie jest grany w bielskich teatrach.