Dieta białkowa to sposób żywienia bazujący na wysokoproteinowych produkatach, zakładający jednocześnie zredukowanie ilości węglowodanów. Proteinowe jadłospisy pozwolą oczyścić organizm i zgubić zbędne kilogramy.

Jak wygląda dieta białkowa?

Dieta białkowa to bardzo popularny, skuteczny i szybki sposób za zgubienie nadmiaru tkanki tłuszczowej. Jeżeli chcesz wypróbować ten sposób żywienia, musisz zwiększyć dzienną podaż białka. Polski Instytut Żywności i Żywienia zaleca, by dzienna ilość tego makroskładnika wynosiła około 20 proc. Dieta wysokobiałkowa przewiduje zwiększenie spożycia tego składnika aż do 30 proc., przy jednoczesnym zredukowaniu ilości węglowodanów i tłuszczy. Obecnie możesz spotkać się z wieloma odmianami tej diety:

  • Dieta paleo - sposób żywienia mający swoje korzenie aż w prehistorii. Najważniejszymi składnikami są tu ryby i mięso. 
  • Dieta Atkinsa - przewidująca maksymalne zredukowanie ilości węglowodanów w diecie.
  • Dieta Dukana - niezwykle popularny sposób odżywiania minionego dziesięciolecia. Opiera się na zwiększonej podaży białka i ograniczeniu udziału tłuszczy i węglowodanów. 
  • Dieta South Beach - gotowy plan odchudzający przewidujący spożywanie głównie wysokobiałkowych produktów.
  • MIND - połączenie bogatej w błonnik diety śródziemnomorskiej z redukującą nadciśnienie dietą DASH.
  • Zone - plan żywienia zakładający mniej więcej równe spożywanie wszystkich makroelementów. 

Czy dieta białkowa pomaga schudnąć?

Spożywanie wysokobiałkowych posiłków skutecznie stymuluje układ nerwowy odpowiadający za uczucie sytości i głodu. Organizm trawi proteiny znacznie dłużej niż inne składniki, dlatego wpływa na długotrwałe uczucie sytości. Decydując się na tę dietę, masz więc szanse zjadać mniejsze, niskokaloryczne posiłki i wciąż nie być głodny!

Ponadto białko przyswajane z pokarmów powoduje silną termogenezę, maksymalnie podkręcając twój metabolizm. Popularna dieta wysokobiałkowa sprawi, że zrzucisz zbędne kilogramy, tym samym chroniąc cenną tkankę mięśniową. Pamiętaj jednak, że odchudzanie jest możliwe tylko i wyłącznie, jeżeli otrzymujesz deficyt kaloryczny. 

Rola białka w diecie 

Zapotrzebowanie na białko w diecie jest ściśle uwarunkowane przez twój wiek, stan zdrowia i aktywność fizyczną. Norma przyjmowania tego makroskładnika to około 0.9 g na 1 kg masy ciała. Dieta białkowa zakłada dwu- lub trzykrotne przewyższenie tych wartości. Ponadto pamiętaj, że zapotrzebowanie na wysokobiałkowe produkty wzrasta w okresie szybkiego wzrostu, ciąży czy karmienia piersią.

Białka pełnią bardzo ważne funkcje w organizmie, są podstawowym budulcem układu centralnego i wszystkich komórek. Uczestniczą w syntezie enzymów oraz hormonów. Ponadto usprawniają działanie układu odpornościowego. Tym samym, jeżeli zwiększysz podaż białka w diecie do około 30 proc., nie tylko zredukujesz zbędną tkankę tłuszczową, a także szybciej i łatwiej zbudujesz tkankę mięśniową, której podstawowym i najważniejszym budulcem jest właśnie białko. 

Zasady diety białkowej 

Dieta wysokobiałkowa jest elastyczna i wygodna, ponieważ nie narzuca wielu ograniczeń. Kwestią kluczową jest zjedzenie odpowiedniej ilości tego makroskładnika. Pozostałe kwestie możesz dostosować indywidualnie do swoich potrzeb czy preferencji. Decydując się na przetestowanie diety, musisz zaopatrzyć się w dobre jakościowo, wysokobiałkowe produkty tj. mięso (chuda wieprzowina, wołowina lub drób), jaja, ryby, twarogi, sery żółte, orzechy, migdały i każdego rodzaju warzywa. Uważaj natomiast na owoce - są źródłem cukru prostego! Do diety należy włączać także zdrowe tłuszcze, np. oliwę z oliwek czy awokado. Dodawaj także niewielkie ilości węglowodanów w postaci kaszy, makaronu, ryżu czy pieczywa. 

Unikaj przetworzonej żywności i marnych gatunkowo produktów. Najlepiej ze swojej diety całkowicie wyłącz słodycze i słone przekąski. Nie kupuj także gotowych dań, serków topionych, twardych margaryn czy parówek i wędlin o niskiej zawartości mięsa. 

Nie ma żadnych wątpliwości co to skuteczności diety białkowej. Ten sposób odżywiania pozwala skutecznie i zdrowo schudnąć, utrzymując wypracowane efekty na bardzo długo. Nie stosuj jednak diety dłużej niż dwa-trzy miesiące, a przed przystąpieniem do niej upewnij się, że nie cierpisz na żadne choroby będące przeciwwskazaniem dla takiego typu żywienia.

Artykuł sponsorowany