Otworzenie własnej drukarni to ciekawy pomysł na biznes. Konkurencja na rynku jest jednak duża. Aby przedsięwzięcie okazało się opłacalne, należy dobrze zastanowić się nad zakresem działalności firmy oraz przemyśleć, w jaki sposób można dotrzeć do klientów.

Jak uruchomić własną drukarnię?

Otworzenie własnej drukarni wymaga dysponowania sporym kapitałem. Jest on niezbędny do wynajęcia lokalu, a także zakupienia odpowiedniego sprzętu i opłacenia pracowników. Najpierw należy jednak zastanowić się, jaki zakres usług ma oferować dana placówka. Wybór jest szeroki - drukarnia może zajmować się m.in. drukiem wielkoformatowym, produkowaniem etykiet albo realizacją mniejszych zamówień, np. drukowaniem ulotek, kalendarzy reklamowych, wizytówek lub prac dyplomowych.

Warto pamiętać, że im szersza działalność, tym większa szansa na przyciągnięcie uwagi poszczególnych klientów. Najlepiej jednak postawić na jedną specjalizację i ją jak najbardziej wyeksponować - pozostałe usługi mogą wówczas stanowić formę dodatku. Trzeba też zastanowić się, jaką technikę druku chce się zastosować. Najpopularniejsze rozwiązania to druk cyfrowy oraz tzw. offset.

Aby otworzyć drukarnię, należy również wybrać odpowiedni lokal. Powinien znajdować się w atrakcyjnym miejscu. W tym przypadku wielkość miasta ma jednak często drugorzędne znaczenie. Zarówno drukarnia w Piasecznie czy innym małym miasteczku, jak i w Warszawie, Krakowie lub Poznaniu może dobrze prosperować - najważniejsze, aby była położona w miejscu, do którego łatwo dotrzeć.

Najlepiej, aby znajdowała się nieopodal jakiejś uczelni lub szkoły, ponieważ może wówczas świadczyć dodatkowe usługi z zakresu kserowania materiałów. Przed otwarciem biznesu trzeba też sprawdzić, gdzie swoje siedziby ma konkurencja - dwie drukarnie na jednej ulicy to nie zawsze jest dobre rozwiązanie.

Otworzenie drukarni wymaga oczywiście zainwestowania w maszyny. Jednorazowy zakup nowych drukarek to koszt od kilkudziesięciu do nawet kilkuset tysięcy złotych. Dobrym pomysłem będzie więc leasing sprzętu.

Ostatnim krokiem jest zatrudnienie profesjonalnych drukarzy. Ważne, aby pracownicy mieli odpowiednie doświadczenie i znali się na obsłudze danego sprzętu. Oprócz osób odpowiedzialnych za drukowanie dobra drukarnia powinna zatrudnić własnego grafika.

Czy opłaca się otwierać drukarnię?

Prowadzenie drukarni w dłuższej perspektywie może być naprawdę opłacalne - potrafi przynosić miesięczne zyski rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych. Aby tak się stało, należy jednak przygotować się na wzmożoną pracę i przemyślane działania. Samo otworzenie nowej firmy nie sprawi, że przyciągnie ona odbiorców. Drukarnia powinna mieć konkurencyjne ceny przy zachowaniu wysokiej jakości usług oraz doskonałej obsłudze klienta.

Oprócz tego należy postawić na odpowiedni marketing. Firmę warto promować na różne sposoby, wykorzystując do tego zarówno billboardy i szyldy, jak i reklamę w mediach tradycyjnych oraz internetowych. Tylko takie wielotorowe działania mogą wpłynąć pozytywnie na rentowność całego przedsięwzięcia. Zanim więc drukarnia zacznie przynosić duże dochody, trzeba uzbroić się w cierpliwość i sporo zainwestować.

Artykuł sponsorowany